Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Lotta Gröning

Höjd bilskatt – grattis Sverigedemokraterna!

Regeringens förslag gynnar stadsbor, skriver Lotta Gröning. Foto: / SHUTTERSTOCK
Lotta Gröning. Foto: Mikael Sjöberg

Det finns anledning att ana ugglor i mossen när det gäller regeringens nya bonus-malus förslag om skatteväxling till mer miljömässiga bilar. Inte nog med att regeringen använder sig av latinska termer vid nybilsköp, bonus- malus betyder nämligen ”bra- dålig”, de låter oss också fastna i tron att reformen bara gäller vid nybilsköp.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

De är nämligen så fiffiga att de trycker på att reformen gäller just för nyköpta bilar och då drar nog många människor med gamla trotjänare och dåligt ställt en lättnadens suck. Men det som det inte snackas så mycket om är att alla bilar kommer att drabbas av högre skatter. I regeringens promemoria står tydligt att för de fordon som inte omfattas av bonus–malus-systemet sänks gränserna för koldioxidutsläppet vilket kommer att innebära en fordonsskattehöjning för de allra flesta.

Ni som trodde att bonus-malus systemet är en ypperlig tanke för att växla över till miljövänliga bilar kan glömma det. Hela regeringens förslag är nämligen bonus-malus.

Gynnar stadsborna

Jag trodde faktiskt inte att regeringen skulle vara så ogenomtänkt att den utformar en skattepolitik som gynnar människor i städer och slår undan fötterna från människor på landsbygden. Det viktiga är säger Magdalena Andersson att få fler miljöbilar och att ställa om transportsektorn. Dyrt blir det, för bensin driva bilar kan skatten mer än fördubblas. Enligt SVT nyheter handlar det om flera tusen för en Volvo V90.

Jag kan inte säga annat än grattis SD här har ni ännu en missnöjesfråga att fånga upp nya väljare på. Säkert också miljöpartister på landsbygden som kör en gammal Volvo från 90-talet vilket är bilar som för länge sedan har betalat sin miljöskuld.

Retar upp folksjälen

Även om de nya bilarna har ett klimatmässigt bättre utsläpp så kostar det på för miljön att producera dem. Omställningen är inte gratis. Men jag undrar varför regeringen i ett läge när klyftorna mellan stad och land är större än någonsin lägger ett förslag som med säkerhet retar upp folksjälen. Dessutom med bara ett år till valet. Bilen är närmast kultförklarad i Sverige, den är frihet, den är det enda alternativet när kollektivtrafiken inte fungerar, den är livsnödvändig för att kunna bo och arbeta på landsbygden.

Därför borde en skatteväxling till miljövänliga bilar men kraftig höjda bilskatter som straff för alla som inte byter inte gälla landsbygden. Arbete inom transportsektorn är dessutom det absolut vanligaste jobbet för män i Norrland. Deras arbeten är redan hotade av de självkörande bilarna som kommer att vara vanliga om några år. Det finns ingen strategi för att möta digitaliseringen och ingen strategi som inte helt krossar människor för att logga ut bilar med för höga utsläpp. Det här är ett förslag som överger landsbygden och helt knäcker människor med gamla bilar och dålig ekonomi.

Olika verklighetsbilder

Rent ut sagt. Vad ska landsbygdsborna som jobbar med djur och natur göra med en elbil?

Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild.

Den svenska modellen gäller numera bara boende på Södermalm.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!