Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Lotta Gröning

Helhetsstrategin för att rädda klimatet börjar på landsbygden

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Larmrapporterna duggar tätt om klimathotet och om hur nära vi är innan jorden ”i det närmaste” går under.

De politiska partierna står i kö för att överträffa varandra om vad som behöver göras. 

I den här krönikan tänkte jag presentera en strategi som utgår ifrån landsbygdens perspektiv.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Egentligen skulle det räcka med en mening: Alla miljöstrategier utgår ifrån land, skog och hav, med andra ord utan landsbygd ingen omställning. Men det är ett lite för enkelt påstående. Jag tänkte koncentrera på fyra områden: Storstaden, jordbruket, energipolitiken och transporterna. 

STORSTADEN

Det finns inga större miljöbovar än storstäderna. I Stockholms län rullar nära en miljon bilar (930 000, enligt SCB 2017) och genomfarten är beroende av tunnlar. Söderledstunneln, Norra länken och Förbifarten slukar el – bara förbifarten har 240 fläktar. Tillsammans krävs det minst ett tiotal vindkraftverk, beroende på hur många bilar som åker.

Lägg till många människor, en hög konsumtion och ett energislukande levnadssätt. Politikernas vision om att städerna ska växa, förtätas och en storsatsning på byggande är inte klimatvänligt. Den klimatsmarta utmaningen är tvärtom: sprid folket över landet. 

JORDBRUKET

Jordbruket ska förse landet med livsmedel. I dag har vi en självförsörjningsgrad runt 50 procent. I stället transporteras livsmedel och slaktdjur med stora koldioxidutsläpp över hela världen samtidigt som det inhemska jordbruket avvecklas. Vi avvecklar ett klimatsmart, djurvänligt jordbruk, i Norrland pågår det närmast en massdöd bland småbönder. Detta i en tid där klimatet kräver motsatsen, bort från stora industrier till små lokala jordbrukare. Vi tycks föredra ekologiska grönsaker från EU som odlas i dieseluppvärmda växthus. Det är ett högt pris för den mat vi äter. 

 

LOTTA GRÖNING: Diskriminering att jaga folk på landsbygden

 

TRANSPORTER

Miljöpartiet och Centerpartiet driver kravet på höghastighetståg. De vill satsa 230 miljarder för att binda samman Malmö, Göteborg och Stockholm. Det är gigantiskt mycket pengar på ett projekt som ökar klyftorna i landet. Det vore betydligt bättre att rusta upp det järnvägsnät vi redan har, bygga fler spår och kontinuerligt sköta underhållet. Dessutom se till att person- och godstrafik också fungerar i norra Sverige. Att rusta upp Inlandsbanan vore en välsignelse. Det är en bra idé att låta tåg och räls tillhöra samma bolag. Stuprörsorganisationen håller på att knäcka det här landet. Vi hittar aldrig någon ansvarig, administrationen är enorm och det kostar massor med pengar.

ENERGIPOLITIKEN

Professor Johan Rockström sa i en intervju i SVT att de viktigaste vi kan göra för att minska jordens uppvärmning är att slå vakt om de stora regnskogarna och de boreala skogarna på norra halvklotet.

Norr om Dalälven finns det boreala skogarna där tall och gran dominerar i skogarna med ett inslag av björk, asp och sälg. Det är i dessa områden som bland annat Sveaskog idkar industriellt skogsbruk och Vattenfall köper om enorma skogsområden för att etablera vindkraft.

Det behövs mellan 5 000 och 12 000 nya vindkraftverk för att Sverige ska nå målet om 100 procent förnybar elproduktion. Tillsammans med utländska riskkapitalbolag skövlas svenska skogar för politikers drömmar om vindkraftverk. Företagen lockas hit av de stora subventionerna som kan generera stora vinster till bolagen, sedan drar de. Kvar har vi små maktlösa skogsägare och många tusentals hektar av obrukbar skogsmark inklädd i betong. Dessutom en otillräcklig energiproduktion. 

 

LOTTA GRÖNING: Vi är ju nästan alla stämplade som rasister

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!