Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog under pressträff om utformandet av miljözoner. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅNInfrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog under pressträff om utformandet av miljözoner. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog under pressträff om utformandet av miljözoner. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Reinfeldts regering hyllade dieselbilden som miljöbil och alla biltillverkare satsade stort på att vi skulle köpa dieselbilen. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSENReinfeldts regering hyllade dieselbilden som miljöbil och alla biltillverkare satsade stort på att vi skulle köpa dieselbilen. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Reinfeldts regering hyllade dieselbilden som miljöbil och alla biltillverkare satsade stort på att vi skulle köpa dieselbilen. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Lotta Gröning

Förnedrande när de skapar politik för prioriterade grupper i innerstan

Publicerad

Sverige har länge varit ett av de bästa länderna i världen när det gäller miljö- och klimatåtgärder. Det ska vi givetvis vara stolta över. Dessutom bör vi ha förståelse för att regeringen och riksdagen strävar efter att fortsätta vara bäst i klassen.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Men det finns också problem med den höga svansföringen i miljöpolitiken, problem som blir allt mer synliga och akuta och tenderar att göra politiken oseriös. Det bottnar i en inkompetens bland politikerna och en total avsaknad av kontakt med de människor och företag de representerar och deras möjligheter att hantera sin vardag.

 

När det gäller turerna kring bilismen och bilarnas utsläpp har olika regeringskanslier under 2000-talet – oavsett politisk färg – förvandlats till en lekstuga. Efter en tids utredande kom nu beskedet att regeringen inför miljözoner för dieselbilar. Kommunerna ska själva få bestämma om de vill genomföra miljözoner och förslaget går ut på att endast el och gasbilar ska tillåtas i vissa innerstadszoner.

 

Det var bara några år sedan alla uppmanades att satsa på dieselbilen för den var minst miljöfarlig. Reinfeldts regering hyllade den som miljöbil och alla biltillverkare satsade stort på att vi skulle köpa dieselbilen. Sedan upptäcktes fusket med bilarnas avgasrening och nu ska alltså dieselbilen bort. Före det skulle vi alla ha biogasdrivna fordon. Men det fungerade inte heller så bra och en utredning pågår om hur problemen ska lösas. Nu gäller bara elbilar trots att forskare redan varnar för att elen inte kommer att räcka till för mångmiljonproduktion. Framförhållningen är med andra ord noll.

 

LÄS MER: Forskaren: Miljözoner behövs inte i Sverige

 

 

De kortsiktiga miljösatsningarna ser säkert jättebra på papperet när ansvariga ministrar sitter i Rosenbad och lägger fast politiken. De har årskort på tåg och flyg, privatchaufförer och överhuvudtaget inga problem med att resa eller byta färdsätt. Blir det andra problem finns både helikopter och regeringsplan.

 

För alla oss andra som drabbas av politiken och ska anpassa oss efter ständigt nya bulletiner blir det problem. Vi har ju inte samma gräddfiler som våra politiska företrädare. Det är tusentals människor som bor inne i städerna som har otillåtna dieselbilar som kommer att drabbas. 

 

Långt ifrån alla har råd att byta. Folk på landsbygden med fel bilar ser nya ringmurar växa upp i storstäderna, de är alltså inte välkomna. Klasskillnader i bilismen växer fram redan i dag, vissa bilar är finare än andras och moroten är alltid till de som har råd och pengar att byta bil eller kan köpa sig en elcykel och få 10 000 kronor i bidrag. Det är en politik anpassad efter storstädernas stadskärnor. Det handlar om drygt 7 procent av Sveriges befolkning som bor där. Jag undrar om vårt högsta politiska organ inte har några kontakter med seriösa forskare som kan hjälpa till att ta fram en långsiktig och hållbar politik som är till gagn för hela folket. Det här som nu pågår skapar bara kaos, oreda och ökande klyftor. 

 

LÄS MER: Dieselförbudet: Bara elbilar och vätgasfordon i tuffaste miljözonen 

 

Det är förnedrande med en regering och opposition som i många år nu tillsammans skapar en politik för prioriterade grupper i innerstan. Samtidigt som många andra får stora problem både vad gäller tillgänglighet, transporter, ekonomi och inte minst att få vardagen att fungera. Jag är övertygad om att de flesta människor i landet vill värna miljön, men då måste politiken förändras. Vi ska inte ha en piska för majoriteten och morot för några få privilegierade.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag