Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Lotta Gröning

Ännu mer hattifnatt-politik från regeringen

Klimat- och vice statsminister Isabella Lövin (MP) och biträdande finansminister Per Bolund (MP) cyklar på elcyklar utanför Rosenbad i Stockholm. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
"Vet ni förresten vad en Hattifnatt är? De finns i Mumindalen, de är små, vita spökliknande varelser som inte kan tala eller höra", skriver Lotta Gröning. Foto: / Andrey Andronov / Alamy/IBL / Alamy [downloaded]

Nu har regeringens Hattifnatt-politik när det gäller bilismen nått sin kulmen hoppas jag! Från och med den 1 februari kan vi nu söka en elcykelpremie på upp till 10 000 kronor. Syftet är att vi ska ta cykeln i stället för bilen. 

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Jag tittar ut genom fönstret, snön ligger blöt och tung, vägarna är oplogade och jag har minst 15 kilometer till närmaste affär. Men jag antar att inte heller den här subventionen är till för oss på landsbygden. Ska vi tro regeringen och deras miljömål finns bara storstäder. Men ack inte heller de stackars storstadsborna har det så lätt. Hattifnatt-politiken slår till även gentemot dem. 

För några år sedan blev de uppmanade att satsa på bilar med biogas. Där växte tankstationerna fram men nu föreslås biogasfordon, enligt en utredning förbjudas i stadskärnor och inte ens branschen vet hur framtiden ser ut. Regeringen ger inga besked. 

Sedan fick alla bilister, även vi på landsbygden rådet att satsa på dieselbilar. Men nu har regeringen ändrat sig även där och nu väntas förbud i ett antal storstäder.

Så var det detta med elbilar. Redan tidigare har regeringen infört ett bidrag också för att vi ska köpa elbilar. 60 000 kronor kan de som köper en ny Tesla modell S som kostar en miljon få i bidrag. Med andra ord detta superbidrag är inget för den fattige, men jag befarar att de fattiga är lika avskaffade som landsbygden när ny politik formas. 

Nu ska vi alla alltså ha elbilar eller elcyklar som ska laddas och drivas med batterier. Den debatt som vi hade för fyra fem år sedan, om att elbristen skulle vara ett hot mot världens utveckling med tanke på den snabba befolkningsökningen, är som bortblåst.

 

LÄS ÄVEN: Lotta Gröning: Sjukvården är inte längre till för äldre människor 

 

Vi har heller inget snack längre om att spara el. Tvärtom elen ska förbrukas snabbt och effektivt och rädda världen – med vindkraftverk antar jag. Kärnkraften är ju tabu för elbilsförespråkarna. De talar också tyst om de rapporter som visar att tillverkningen av ett enda elbatteri motsvarar tusen mils körning med en bensin eller dieselbil. 

Allt enligt en rapport som är framställd av IVL, Svenska Miljöinstitutet. De har påtalat både för Trafikverket och Energimyndigheten att batteritillverkningen är så pass energikrävande att elbilens klimatnytta försvinner. 

Här kanske landsbygden kan jubla ändå. Regeringen stöttar tanken på en batterifabrik i Skellefteå som Northvolts Vd Peter Carlsson ska bygga. Han utlovar upp till 2500 jobb där. De 38 miljarderna har han förstås inte än, men Vinnova har satsat några miljoner. Det ni, det bådar gott för klimatet!

Per Bolund ska stå vid Slussen i dag och göra reklam för elcyklarna. Han är nöjd med beslutet. Själv kan jag tycka att en bättre fungerande lokaltrafik vore mer miljövänligt än en massa elcyklar som ska laddas och framföras av stressade stockholmare. Men försäljningen av cyklar går spikrakt uppåt. Men jag utfärdar en varning för denna hattifnatt-politik, snart kommer säkert nya beslut och nya insikter. 

Vet ni förresten vad en Hattifnatt är? De finns i Mumindalen, de är små, vita spökliknande varelser som inte kan tala eller höra, men det sägs att de har bra känsel. Hattifnattar är i regel ofarliga, men de blir elektriska vid åskväder. Sådana politiker kanske vi kan behöva på sikt om elen nu tryter.

 

LÄS ÄVEN: Lotta Gröning: Varför tog det så lång tid för oss att se verkligheten? 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!