Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Liza Marklund

Liza Marklund: Flygbolagen är ju inte snälla

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

När ni läser det här

sitter jag i en flygande sardinburk någonstans över Europa. Jag åkte ut till Arlanda innan f-n hade klivit upp, stod i en oändlig kö för att sedan hamna här: i ett skruvstäd elva kilometer upp i luften. Det blir nästan alltid så här när man flyger superbilliga lågprisbolag. Biljetterna är ju inte nästan gratis för att flygbolagen är snälla. De är billiga för att bolagen packar in folk i planen, lyfter när ingen annan använder flygplatserna och nästan inte har någon personal. Jamen, kanske ni undrar - varför betalar jag inte mer och flyger med ett bolag som är dyrare och bättre? Svar: det finns inga. De är utkonkurrerade av sardinburkarna. Sträckorna som jag flyger mest trafikeras enbart av bolag som bokas på nätet och låtsas vara moderna.

I och för sig har jag

inget emot att biljetterna är billiga, men när jag har med sardinburksbolagen att göra får jag nästan alltid känslan av att vara lurad. Ta bara det senaste billighetsjippot: Företaget Flyme, som är ett av sardinbolagens sorgebarn, påstod i veckan att man skulle sälja 50 000 flygresor i Europa för en krona styck. En krona styck! Fantastiskt!! Tidningarna skrev och gav företaget miljoners miljoner i gratisreklam. Men vad hände? Ja, inte fanns det några enkronasresor dit jag skulle åka, och knappt någon annanstans heller. Det visade sig dagen därpå när tusentals grundlurade läsare hörde av sig till tidningarna.

Bolaget vägrade redovisa

när och var gratisresorna funnits (OM de nu överhuvudtaget existerat), men man erkände att många av dem varit "inrikes". Ni vet, torsdagsnätter udda veckor mellan Byske och Bredåker, typ. Fast det säger ju sig självt att flygbolagen inte ger bort någonting gratis. Av en ren slump upptäckte jag hur Flyme finansierar sitt gentila enkronaserbjudande: man fördubblar priserna på de andra avgångarna. Åtminstone var det detta man gjorde med den specifika resa jag kollade. Den kostade 1 500 kronor före midnatt när gratiserbjudandet började gälla. Strax efteråt kostade den 3 500. Ridå.

En som gillar de nya

lågprisbolagen är statsminister Fredrik Reinfeldt. (Nu vet jag inte hur road han är, rent personligen, av att gå upp kvart i fyra på morgonen, stå sjuttiofem minuter i incheckningskö och sedan sitta med knäna under hakan hela flygningen, men rent principiellt tycker han att de är jättebra.) Det förstod jag när jag såg honom i Agenda förra söndagen. Fredrik har ju stoppat den föreslagna flygskatten som skulle innebära att flygbolagen är med och bär sina kostnader för miljön. - Nu när det ÄNTLIGEN har blivit möjligt för vanligt folk att flyga, sa Fredrik. Han sa det som om det vore någon mänsklig rättighet att åka susa omkring ovanför molnen, köra stadsjeep eller bada i uppvärmd utomhuspool året runt. Jag tycker att det ska vara möjligt att göra att dessa tre utomordentligt trevliga aktiviteter, men inte hela tiden, och definitivt inte gratis.

Vi kan inte fortsätta

att sabotera vår planet på det sätt vi gör just nu. Det har till och med USA:s president George W Bush insett. Han talade, för första gången någonsin, på allvar om klimatförändringarna i sitt tal till nationen tidigare i veckan. Vi måste begränsa oss, och vi måste göra det samtidigt, på hela jorden. Bensinen måste kosta 15 kronor litern, kanske 20 - inte bara här i Sverige utan överallt. (Nej, det är ingen mänsklig rättighet att bo i glesbygd heller, lika lite som att bo i paradvåning på Östermalm). Men faktum är att flyget är transporternas miljövärsting. Även om vi hejdar ökningstakten i vårt flygande kommer planen att stå för drygt hälften alla tillåtna utsläppen år 2050. Att lita på att "marknaden" ska lösa miljöproblemen, både med flygutsläpp och annat, är givetvis både utopiskt och oansvarigt. Marknaden måste styras och kontrolleras med hjälp av politiska ambitioner, annars sväljer den oss hela. Statsminister Fredrik påstod i Agenda att "lilla Sverige" inte kan göra något åt klimatfrågan, vilket är både felaktigt och fegt. Mona Sahlin har, för svensk räkning, drivit klimatfrågan internationellt med framgång de senaste åren. Fast det har tydligen Fredrik också missat.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!