Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Lars Lindström

Så många saker som är viktigare att lära våra barn än att sjunga nationalsången

KD-ledaren kritiserar Skolverket
KD-ledaren Ebba Busch Thor undrar hur vi ska kunna skapa samhällsgemenskap om ”vi inte ens kan sjunga nationalsången tillsammans”.Foto: OLLE SPORRONG

HÄNSYN har någon skrivit i meterstora, färgstarka versaler på asfalten där jag går.

Det gör mig glad.

Jag påminns om något: så många saker som är viktigare att lära våra barn än att sjunga nationalsången!

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Numera går det att ställa klockan efter klickpolitikernas attacker mot halmdockor och spökfrågor. Som det här ifall barnen ska eller inte ska lära sig ”Du gamla du fria” i skolan. 

KD-ledaren Ebba Busch Thor undrar hur vi ska kunna skapa samhällsgemenskap om ”vi inte ens kan sjunga nationalsången tillsammans”, vilket är som att fråga hur vi ska kunna skapa ett tolerant samhälle om vi inte ens kan sjunga ”We shall overcome” tillsammans.

Nej, det går inte bättre med en sång.

Så skickar KD-ledaren fram sin PR-boss för att håna tjänstemännen på Skolverket och kalla dem ”dårar”, som om det skulle minska friktionen och öka samhällsgemenskapen.

Moderater och Liberaler rasar också mot frågan som icke är. Jimmie Åkesson står bakom ett draperi och ler i mjugg med vita gaddar.

Bara så ni vet: vi har ett utkast till ett förslag som ännu inte lagts och som ändå ger nationalsången en självklar plats i undervisningen.

Bara så ni vet: inte ens nationalistiska och rojalistiska britter får lära sig sin nationalsång i skolan.

Jag ser inget fel i att lågstadieelever pluggar ”Du gamla du fria” – som är det närmaste en nationalsång vi kommer efter ”Den blomstertid nu kommer” och ”Öppna landskap”. Men det existerar en oändlig mängd saker som är mer grundläggande och värdefulla för våra barn att ta till sig.

En tonårsflicka faller ihop på trottoaren utanför tunnelbaneuppgången. Två okända personer rusar till, håller henne försiktigt och frågar hur det gick. Hon stirrar rakt fram, till synes oförstående. De obekanta hjälper henne upp, stöttar henne, frågar om de ska ringa någon.

Hur lär vi våra barn omtanke? Hur lär vi dem hänsyn?

Jag tänker omtanke. Hur viktig den är för att samhället ska fungera. Hur lär vi våra barn omtanke? Hur lär vi dem hänsyn?

Här är några små ting som är tusen gånger viktigare än en nationalsång: alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, solidaritet mellan människor.

Att få barnen att bli toleranta, generösa och ansvarstagande är väsentliga uppgifter för skolan. Långt mer väsentliga än att lära eleverna sjunga en folkmelodi om Sveriges fornstora dar – då vi var en fruktad krigsmaskin med utländska legosoldater.

Så skapar man samhällsgemenskap, genom att uppfostra goda och toleranta människor

Ingen som går i lågstadiet läser ännu stora svenska författare som Selma Lagerlöf, Vilhelm Moberg, Torgny Lindgren, Stig Dagerman, Sara Lidman, August Strindberg, Karin Boye och P O Enquist. Men vi kan lära dem att börja med Astrid Lindgren och att man ibland måste kämpa för det rätta, även om det farligt, annars är man ingen människa, utan bara en liten lort.

Barnen ska snabbt förstå att de ska bära reflex och aldrig springa på övergångsstället. Inte slå eller mobba sin nästa och inte dräpa. Att inte tafsa på den som inte vill bli rörd. Inte stjäla om de absolut inte har någon annan utväg och inte tränga sig i någon kö förutom bostadskön. Absolut inte skrika åt vårdpersonal eller skriva rasistiska utfall i sociala medier.

Så skapar man samhällsgemenskap, genom att uppfostra goda och toleranta människor. Inte genom lätt genomskådad populism och meningslös klickpolitik.

Isak Skogstad (L) om nationalsången i skolan

Kritik mot ett utkast till förslag till ny läroplan