Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Lars Lindström

Näthandeln måste förebygga ID-kapningar bättre

Någon snodde mitt personnummer, gjorde några falska beställningar och sitter nu och dricker fina gratisviner för 8 230 kronor.

Trots att jag är försiktig var det löjligt lätt.

Näthandeln måste bli bättre på att förebygga ID-kapningar.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Identitetsstöld någonting som någon annan råkar ut för. Jag slänger aldrig gamla bankbesked eller räkningsavier i pappersinsamlingen. Har aldrig förlorat körkort, ID-kort eller pass. Använder säkra betalningar när jag beställer böcker eller elektronik eller kläder på nätet.

Eftersom min mejladress finns på webben kommer mycket spam, det mesta fastnar i filtret, men några erbjudanden om miljondelningar av mystiska arv och andra försök till bedrägeri halkar igenom.

Jag skrattar åt dem. Därför förlöjligade jag det sms som dök upp på mobilen en lunch för några veckor sedan. "Vi vill säkerställa ett köp som nyligen gjorts i en butik på internet där ni valt betalningsalternativ faktura eller delbetala. Känner du INTE till detta köp var vänligen kontakta oss omgående..."

Kanske var det felskrivningen "var vänligen kontakta oss…" som fick mig att visa upp mejlet för mina kolleger och leende undra hur mycket det skulle kosta att ringa det bifogade numret.

 

Efter lunch kollade jag numret, som gick till ett stort kreditföretag. Jag ringde och fick veta att någon beställt en mobil och annan elektronik för nästan 7 000 kronor i mitt namn och personnummer. Ännu en beställning på 8 230 kronor från en vinförsäljare på nätet gjordes samma dag och dök upp på min radar en vecka. Några veckor senare kom en påminnelseavi med post att jag inte hämtat ut ett paket från ett klädföretag, ännu ett bedrägeriförsök.

Någon har med mitt personnummer, ett kontantkort i mobilen och en nyskapad mejladress lyckats beställa varor för tiotusentals kronor hos hittills tre olika företag på nätet. Med hjälp av ett förfalskat ID-kort lyckades bedragarna plocka ut ett av paketen.

 

Jag har inte drabbats ekonomiskt (än), men har tvingats sitta i timmar i telefon för att 1) polisanmäla vid tre tillfällen 2) ringa till en rad olika kreditföretag för att spärra mitt personnummer 3) kontrollera med Skatteverket att jag är folkbokförd på rätt adress och 4) kolla med Svensk adressändring att ingen gjort en eftersändning av min post.

Till det kommer oron över att tvingas betala några av de falska fakturorna, och över att det ska komma flera.

Tillverkningen av falska ID-kort är inget näthandeln kan förebygga. Men kontrollerna måste bli bättre på utlämningsställena. Varför inte ta kopia på varje ID-kort?

 

Företaget Svea ekonomi har ett kontrollsystem som gjorde att de kunde skicka ut en varning, samma dag som beställningen gjordes. Frågan är varför inte all näthandel har det. Det kan inte vara särskilt svårt.

Då vem som helst kan hitta personnummer på nätet, köpa ett anonymt kontantkort till mobilen och registrera en falsk mejladress borde det ligga i företagens intresse att kontrollera vem köparen är.

För att slippa hantera utnyttjade och arga kunder. För att slippa leverera varor som de aldrig får betalt för. För att slippa kostnader för packning och frakt av varor, som bedragarna aldrig lyckas hämta ut. Och för att bekämpa den starka ökningen av ID-stölder: 65 000 varje år i Sverige.