Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Lars Lindström

Läsarna reagerade starkt på H&M-bilden

Det var den här bilden som skapade kommentarsstorm.

Foto: H&M

Jeanette Larsson.

Foto: Privat

Jeanette Larsson i Malmö reagerade på en modebild från klädföretaget H & M – och det blåste upp till orkan i sociala medier.

Ingen är förvånad över ännu en sexistisk bild från modebranschen. Jag förvånas mest över att så många tror – eller vill tro – att H & M inte tänkte på vad de gjorde.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

För den som mot förmodan missat det: H & M har på sin webbsida och i utskick till kunder publicerat en bild av en ung kvinna iklädd denimshorts, vitt linne och en blus med ena axeln blottad. Hon sitter på en pall. Från hennes skrev sticker ett stolsben ut.

På H & M:s Facebooksida protesterade många mot det sexistiska temat, och menade att det ser ut som om modellen "har ett stolsben uppkört i underlivet", som Jeanette Larsson skrev, och hon associerade till gruppvåldtäkter och sexism.

Efter en mycket läst och delad artikel på expressen.se har debatten blåst upp till orkanstyrka. Vad det blåser! Många håller med Jeanette Larsson. "Fy fasen vilken nedvärderande och sunkig reklam" skriver Lillemor. "När reklam blir riktigt sjuk", menar Maria.

Kommentarerna har flödat

Andra tycker att reaktionerna är överdrivna och löjliga. "Om era tankar går till gruppvåldtäkter över en reklambild där modellen sitter på en pall så är det nog snarare ni som har en jävligt skev bild på sexualitet" skriver Anna på Facebook.

Mikael ironiserar: "Kan vi förbjuda bananätande, korvätande och glassar i offentligheten (kan ju ses som sexigt, snuskigt och leder till stor sannolikhet till gruppvåldtäkter). Kan vi införa burka för alla kvinnor också, det är nog säkrast".

Det roligaste med den kommentaren är att tyska klädkedjan New Yorker för några månader sedan efter en folkstorm och anmälan fick plocka bort reklambilder med en modell som åt just en banan, iklädd sexiga underkläder.

Man skulle kunna tro att svaret ligger i betraktarens öga. Det är ju bara ett stolsben! Det råkar vara där! För den som följt rapporteringen om objektifieringen i modebranschen, och sett hundratals sexistiska och smaklösa bilder på kvinnor är det svårt att tro att H & M-bilden är slumpmässig.

Jag tror inte att stolsbenet i skrevet var ett misstag, även om H & M nu har plockat bort bilden. Jag tror att de, tyvärr, visste vad de gjorde.

En proffsfotograf tar inte oavsiktligt och väljer inte utan uppsåt ut en bild där en lyftkran ser ut att sticka ut genom ena örat eller ett träd verkar växa upp ur huvudet på en människa. Det är en ful och dålig bild, såvida det inte är en humorbild.

En proffsfotograf som ber en kvinna sätta sig på en pall och sedan tar 100, kanske 200 bilder av henne väljer inte den där stolsbenet pekar rakt upp i hennes skrev utan att reflektera. En modechef eller art director vid ett av världens största klädföretag släpper inte igenom en bild där modellen har en lyftkran som sticker ut genom örat utan att tänka efter.

Är det inte lite sexigt att modellen har en lyftkran som sticker ut genom örat? Jo, vi kör så!

Många vill tro att stolsbenet i skrevet är en detalj som saknar betydelse, trots att modevärlden frossar i ett sexualiserande av kvinnors kroppar. Många, mest män, säger att det är fel i huvudet på den som ser sexuella symboler i en bransch som helt och fullt bygger på sexuellt symbolspråk. Det är, tycker jag, också en sorts tragedi.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!