Det var den här bilden som skapade kommentarsstorm. Foto: H&MDet var den här bilden som skapade kommentarsstorm. Foto: H&M

Det var den här bilden som skapade kommentarsstorm.

 Foto: H&M
Jeanette Larsson. Foto: PrivatJeanette Larsson. Foto: Privat

Jeanette Larsson.

 Foto: Privat
Lars Lindström

Läsarna reagerade starkt på H&M-bilden

Publicerad

Jeanette Larsson i Malmö reagerade på en modebild från klädföretaget H & M – och det blåste upp till orkan i sociala medier.

Ingen är förvånad över ännu en sexistisk bild från modebranschen. Jag förvånas mest över att så många tror – eller vill tro – att H & M inte tänkte på vad de gjorde.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

För den som mot förmodan missat det: H & M har på sin webbsida och i utskick till kunder publicerat en bild av en ung kvinna iklädd denimshorts, vitt linne och en blus med ena axeln blottad. Hon sitter på en pall. Från hennes skrev sticker ett stolsben ut.

På H & M:s Facebooksida protesterade många mot det sexistiska temat, och menade att det ser ut som om modellen "har ett stolsben uppkört i underlivet", som Jeanette Larsson skrev, och hon associerade till gruppvåldtäkter och sexism.

Efter en mycket läst och delad artikel på expressen.se har debatten blåst upp till orkanstyrka. Vad det blåser! Många håller med Jeanette Larsson. "Fy fasen vilken nedvärderande och sunkig reklam" skriver Lillemor. "När reklam blir riktigt sjuk", menar Maria.

Kommentarerna har flödat

Andra tycker att reaktionerna är överdrivna och löjliga. "Om era tankar går till gruppvåldtäkter över en reklambild där modellen sitter på en pall så är det nog snarare ni som har en jävligt skev bild på sexualitet" skriver Anna på Facebook.

Mikael ironiserar: "Kan vi förbjuda bananätande, korvätande och glassar i offentligheten (kan ju ses som sexigt, snuskigt och leder till stor sannolikhet till gruppvåldtäkter). Kan vi införa burka för alla kvinnor också, det är nog säkrast".

Det roligaste med den kommentaren är att tyska klädkedjan New Yorker för några månader sedan efter en folkstorm och anmälan fick plocka bort reklambilder med en modell som åt just en banan, iklädd sexiga underkläder.

Man skulle kunna tro att svaret ligger i betraktarens öga. Det är ju bara ett stolsben! Det råkar vara där! För den som följt rapporteringen om objektifieringen i modebranschen, och sett hundratals sexistiska och smaklösa bilder på kvinnor är det svårt att tro att H & M-bilden är slumpmässig.

Jag tror inte att stolsbenet i skrevet var ett misstag, även om H & M nu har plockat bort bilden. Jag tror att de, tyvärr, visste vad de gjorde.

En proffsfotograf tar inte oavsiktligt och väljer inte utan uppsåt ut en bild där en lyftkran ser ut att sticka ut genom ena örat eller ett träd verkar växa upp ur huvudet på en människa. Det är en ful och dålig bild, såvida det inte är en humorbild.

En proffsfotograf som ber en kvinna sätta sig på en pall och sedan tar 100, kanske 200 bilder av henne väljer inte den där stolsbenet pekar rakt upp i hennes skrev utan att reflektera. En modechef eller art director vid ett av världens största klädföretag släpper inte igenom en bild där modellen har en lyftkran som sticker ut genom örat utan att tänka efter.

Är det inte lite sexigt att modellen har en lyftkran som sticker ut genom örat? Jo, vi kör så!

Många vill tro att stolsbenet i skrevet är en detalj som saknar betydelse, trots att modevärlden frossar i ett sexualiserande av kvinnors kroppar. Många, mest män, säger att det är fel i huvudet på den som ser sexuella symboler i en bransch som helt och fullt bygger på sexuellt symbolspråk. Det är, tycker jag, också en sorts tragedi.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag