Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Lars Lindström

”Game of thrones” tågar in i den svenska politiken

Emilia Clarke som Daenerys Targaryen – och en av hennes drakar. Foto: SUPPLIED BY LMK / SUPPLIED BY LMK/ALL OVER PRESS LANDMARK MEDIA LTD

Nu rullar huvuden igen – i den åttonde och sista säsongen av ”Game of thrones”.

En tv-serie som tågar in i den svenska politiken och beskriver den bättre än man kan tro.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Döden har många ansikten, och ”Game of thrones” har fått kritik för det myckna våldet. Men världens största tv-serie bärs framför allt upp av de sällsamma karaktärerna, och en hänsynslös skildring av vad individer är villiga att göra och offra för makt och överlevnad.

Många inbillar sig att ”Game of thrones” bara är fantasy och eskapism, och kanske har de rätt. Men det går också att tolka in moderna skeenden… som svensk och europeisk politik… och det kommande EU-valet den 26 maj.

Tänk er när Jon Snow på ett podium i Westeros engagerat pratar om ”en berättelse om splittring och söndring mellan nationer. Om misstro och fiendskap mellan folk. Om värderingsstrider som utkämpas på slagfält. Det är en berättelse om folkmord… Om en järnridå… Om en mur…”

Inga drakar kommer flygande, men applåderna dånar. Som ni kanske förstår är det inte en orakad Jon Snow i ”Game of thrones” utan en orakad Jan ”Snow” Björklund, Liberalernas partiledare (än så länge), som pratar om EU under partiets riksmöte för en månad sedan.

Som ni kanske förstår är det inte en orakad Jon Snow i ”Game of thrones” utan en orakad Jan ”Snow” Björklund.

Jag hör Jan i Västerås som Jon i Westeros: ”Men ur ofriheten, massgravarna och krigskyrkogårdarna spirar en tanke om att i stället för en mur bygga en bro, en bro från splittring till försoning, en bro från mörker till ljus”.

Jan Björklund, Liberalerna, låter som Jon Snow i tv-rerien ”Game of thrones”.
Kit Harington spelar Jon Snow. Foto: AP / TT / NTB Scanpix
Jan Björklund är Liberalernas partiledare ett tag till. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL/MEDIABILD

Även i ”Game of thrones” handlar det om att forna motståndare måste enas mot en gemensam fiende, ungefär som Januariavtalet.

När SD:s Jimmie Åkessons i en tv-debatt hetsar mot invandrare och Centerns Annie Lööf ilsknar till och ryter ”Hur uttrycker du dig?” ser jag den rödhåriga lady Sansa Stark när hon läxar upp sin lillasyster Arya: ”Vill du vara snäll och hålla käften”.

Och när Annie Lööf varnar för skrämmande rörelser som kraftsamlar i Europa, högerpopulister, nationalister och främlingsfientliga, hör jag viskningarna: ”White walkers, white walkers”.

Varelserna i ”Game of thrones” som kallas vita vandrare beskrivs enligt nazismens ariska ideal: högresta, hud vit som mjölk, isblå ögon – och helt utan empati. De besegrades i ett utdraget krig för länge sedan och har hållit sig dolda, men är tillbaka och utgör nu ett hot mot allt mänskligt liv. Om vit makt vinner lägger sig den oändliga vintern över Westeros, som nazismens tusenåriga rike hotade Europa.

Varelserna i ”Game of thrones” som kallas vita vandrare beskrivs enligt nazismens ariska ideal.

Jag måste skratta när jag tänker på vad Cersei Lannister sa i en episod under första säsongen: ”Om du ger dig in i spelet om tronen finns inget mellanting: du måste segra eller dö”.

När SD:s Mattias Karlsson efter valet 2018 skrev på Facebook att det nu bara finns två val, ”seger eller död”, trodde många att han hänvisade till Karl XII:s krigsretorik. Det var givetvis ”Game of thrones” som spökade i hans hjärna.

Seger eller dö. Det menar såväl Cersei Lannister i tv-erien ”Game of thrones” som SD-politikern Mattias Karlsson. Foto: AR TT / ANNA-KARIN NILSSON
Lena Headey spelar Cersei Lannister. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Mattias Karlsson är riksdagsledamot för Sverigedemokraterna. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Statsminister Stefan Löfven då? S-ledaren är George R R Martin, författaren till böckerna som tv-serien bygger på. Han sitter i bakgrunden och bygger sina världar. Men som i ”Game of thrones” springer utvecklingen ifrån honom och någon annan lägger budgeten.

När författaren inte har skrivit de avslutande kapitlen i sin bokserie, måste tv-seriens handling vila på en M-KD-budget. Nu vet ingen hur allt ska sluta. The end?

LÄS MER Lars Lindström: Språkkurs för dig som inte talar sverigedemokratiska

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!