Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Karin Lennmor

Kungahusets nya plan – förändringen är tydlig

Hovet har börjat visa en mer öppen sida. Här syns kronprinsessan Victoria tillsammans med prins Oscar under PEP-dagen i Hagaparken i september. Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN
Sommarminne! Storasyster Estelle, 7 och lillebror Oscar, 3 fnissar ikapp på sommarlovet. Foto: Foto: H.K.H. Kronprinsessan / Foto: H.K.H. Kronprinsessan / The Royal Court of
”Plast i naturen”, ropar prins Oscar efter upptäckten vid vägkanten. Bilden delades på Instagram av kungahuset.
Hela familjen. Kronprinsessparet tillsammans med barnen i samband med kronprinsessans 40-årsdag. Foto: PELLE T NILSSON / SPA
Kungafamiljen.Foto: TT NYHETSBYRÅN / ImageForum
Prinsessan Madeleine. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Gosiga bilder från prins Carl Philips fars dagsfirande på Fjärilshuset. 

Ursöta barnbilder på prinsessan Madeleines solbrända ungar i Florida. 

En film där lille prins Oscar springer på Haga, plockar skräp och ropar ”plast i naturen”. 

Och så hundratals bilder från kronprinsessparets resa till Bosnien och Hercegovina häromveckan …

Välkommen till det nya mediala kungahuset!

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Vad är det som har hänt? För mig känns det som om vårt kungahus närvaro i sociala medier fullständigt exploderat. Självklart finns en tanke och idé bakom detta, att bli mer transparent. Att nå ut till fler och att få yngre människor att gilla och uppskatta kungahuset.

Hovets presschef Margareta Thorgren pratade själv om detta i TV4-programmet ”Malou efter 10” nyligen.

– Öppenhet är en av nycklarna, det finns ett enormt behov av att veta vad kungafamiljen gör, sa Margareta Thorgren. 

Det här med öppenhet har verkligen burit frukt. Sedan 2014 kan man mäta en starkt ökad popularitet för kungahuset. Är det för att vi får vara med och följa dem på ett nytt sätt?

De nya vindarna har blåst extra starkt denna höst eftersom det hänt så mycket omvälvande i kungahuset. Jag tänker på nyordningen, att prins Carl Philips och prinsessan Madeleines barn inte längre räknas till kungahuset vad gäller representation, offentlighet och plikter. 

Istället valde syskonen att kommentera och stödja pappa kungens beslut på sina Instagram-konton, och har sedan fortsatt att frikostigt bjuda på bilder av sig själva, sina barn och sina arbetsuppgifter.

Prinsessan Madeleine delar med sig av bilder av familjelivet på sitt Instagramkonto. Här syns barnen Adrienne, 1, Nicolas, 4 och Leonore, 5. Foto: Privat. / Instagram
Prinsessan Madeleine med hela familjen. Foto: ANNA-LENA AHLSTRÖM / KUNGAHUSET
Prinsparet delade en gullig bild på fars dag på Carl Philip med barnen Alexander, 3 och Gabriel 2 från en utflykt till Fjärilshuset.

Med kronprinsessan Victoria och hennes familj är det lite annorlunda. Hennes och familjens liv kan man följa via kontot Kungahuset, men det finns också filmsnuttar på kungafamiljens egen Youtube-kanal.

Hovets presschef Margarets Thorgren verkar själv nöjd med den ökade närvaron i sociala medier.

– Vi har ett välslipat informationsteam på hovet, säger hon. Och en överskridande kompetens. Idag gör vi allt utom att blogga!

Åtta personer arbetar numera på informationsavdelningen på slottet. De senaste nytillskotten är en bildredaktör och en digital redaktör. Just denna senare, den digitala redaktören, är ett riktigt stjärnskott. Hon heter Sara Friberg och det är hon som lägger upp alla mängder av information om kungafamiljen i de sociala medierna. Sara är också fotograf, och man kan minst sagt säga att hon hårdbevakar sin kungafamilj! I förra veckan, när Victoria och Daniel var i Bosnien, reste Sara med. Vi fick följa vartenda litet steg kronprinsessparet tog! Det publicerades över 100 bilder! Rekord!

Jag tänkte nästan på presidenterna i Vita huset, där varje modern president haft en egen fotograf som följt arbete och fritid.  

Självklart styrs vår bild av kungafamiljen, när deras egen personal levererar så mycket material i form av texter och bilder.

– Men vi vill inte konkurrera med media, försäkrar Margareta Thorgren. Fast vi vill kunna vara mindre formella, kunna kommunicera direkt. Och hjälpa er journalister.

Prinsparet. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Jag tycker till och med att prinsessorna har en påtaglig roll som influencers, fast kanske ofrivilliga (och oavlönade) sådana.

Tänk till exempel när Victoria, Madeleine eller Sofia visar upp sig i nån ny snygg klänning. Pang – vilket genomslag det blir, vilken hajp på de hemsidor som säljer kläderna. Och vi i pressen hjälper gladeligen till genom att skicka med länkar och information om var du kan köpa plaggen. 

Likaså är hovet skickligt på att använda media för egna syften. Ett exempel är den omtalade intervjun med prinsessan Madeleine i tidningen Mama, Prinsessans mediabild behövde bättras på… Och vad var då bättre än att öppenhjärtigt tala ut i ett av de mest prestigefyllda magasinen..?

Jag är förvånad men glad över denna nya, aktiva mediala roll som hovet tagit. Men tänk om det inte finns plats för oss journalister om några år?

Jag minns lite nostalgiskt när kungabarnen var små och det plötsligt dök upp en enda bild på en liten prins eller prinsessa! Vi var överlyckliga!!!! Det var verkligen julafton på riktigt! 

Blir risken när det gödslas med bilder, kanske också att vi tröttnar?