Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
K-G Bergström

Regeringens värsta kris sedan starten

Regeringen Löfven befinner sig nu i vad som kan visa sig vara dess värsta kris sen starten. Visserligen hävdade infrastrukturminister Anna Johansson på torsdagen att regeringen har läget under kontroll efter avslöjandena om hur Transportstyrelsen begått rena lagbrott. 

Frågan är om någon annan delar hennes åsikt.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Inför fredagens möte med riksdagens försvars- och trafikutskott hopar sig frågorna om statsrådens hantering av ärendet.

Redan i början av 2016 fick tjänstemän i näringsdepartementet, Anna Johanssons departement, information av Transportstyrelsen om att myndigheten använt sig av olaglig IT-behandling.

Hur troligt är det att den kunskapen stannade på tjänstemannanivå? Liten såvida det inte handlade om tjänstemän som var beredda att undanhålla statsrådet information för att rädda hennes eget skinn. Helt enkelt att ge henne det som på engelska kallas deniability. Att hon ärligt skulle kunna avvisa uppgifter om kännedom om skandalen, om den avslöjades. Men i så fall borde det handla om hennes närstående politiska tjänstemän. En vanlig opolitisk sådan i departementet skulle knappast ta risken att i efterhand beslås med att inte ha fört ytterst allvarlig information vidare till den det berör – det vill säga statsrådet. Det borde ju formellt vara ett ytterst allvarligt tjänstefel.


LÄS ÄVEN: Svenska piloters adresser hotade i läckan 


I det strafföreläggande där Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren erkände sitt brott och fick 70 000 kronor i dagsböter talades det om att sekretessbelagda uppgifter röjts vars uppenbarande för främmande makt kan medföra men för Sveriges säkerhet. Det handlar alltså trots den märkligt lindriga bestraffningen inte om någon trivial försummelse.

I januari 2016, ungefär vid samma tid som tjänstemännen i departementet informerades, påbörjade Säpo en förundersökning. I samband med det fick Anders Ygeman kännedom om Säkerhetspolisens misstankar. Alltså för över ett och ett halvt år sen.

Vem informerade han? Anna Johansson? Stefan Löfven? Han har i dag inte velat svara på den frågan. Om han inte förde så allvarlig information vidare till dessa, framför allt till Anna Johansson, finns skäl att ifrågasätta inrikesministerns omdöme.

Infrastrukturministern hävdar att hon först i januari i år fick veta att Transportstyrelsen brutit mot lagar i upphandlingen av IT-tjänsterna. Hur troligt är det, när inte bara tjänstemän i hennes eget departement – utan också statsrådskollegan Anders Ygeman i ett år haft kännedom om det? 


LÄS ÄVEN: Skandalen växer - polisregister blottade 


Det här är inte första gången hon vill ge sken av att ha haft noll koll på vad som sker i hennes närhet. I höstas avslöjades att hennes närmaste man, statssekreteraren, gjort vidlyftiga utlandsresor med privata inslag som staten fick betala. Det hade hon uppenbart ingen aning om, trots att det borde ha varit ytterst påtagligt hur ofta statssekreteraren var borta från departementet.

Rekryteringen av Johansson var diskutabel redan från början. Hon hade aldrig suttit i riksdag eller regering. Mer känd för att vara dotter till Göteborgs starke man under många år – Göran Johansson- än för starka politiska insatser. 

Det kan inte uteslutas att hon och Anders Ygeman blir föremål för misstroendeförklaring om de inte lyckas ge mer tillfredställande svar än hittills. Det scenariot lär redan diskuteras i flera partier.