Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Johan Hakelius

Förr var en trasig rulltrappa bara det – men inte i vår tid

DN själv har förstås tagit intryck av sin egen rapportering. Fakta är trots allt fakta och DN är trots allt DN, skriver Johan Hakelius. Foto: MICHAELA HASANOVIC
Men så kommer en sådan där nyhet som den om rulltrapporna i Stockholms nybyggda pendeltågsstationer. Både Stockholm City och Odenplan får stänga. Kring 150 000 resenärer påverkas, skriver Johan Hakelius. Foto: DN / TT NYHETSBYRÅN

I går kom Dagens Nyheters faktakollare fram till att det egentligen inte finns några ”no-go-zoner”. Här är en liten sammanfattning av vad de i övrigt kommit fram till:

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Svenska tåg kommer i stort sett fram i tid. 

Barngrupperna i förskolan har blivit mindre.

Misshandelsfallen är ungefär desamma som förut.

Gamlingar är i stort sett nöjda med hemtjänst och äldrevård.

Skolan har fått mer pengar de senaste tio åren.

Antalet våldtäkter ökar antagligen inte.

Kvaliteten i vården har blivit bättre.

Pensionerna har ökat för alla.

Svenska elever blir bättre i skolan.

Allt fler jobbar i utsatta bostadsområden.

Kort sagt: Vad gnäller ni om?

OK, jag överdriver en aning. DN kommer också fram till att vårdköerna växer, att det råder bostadsbrist här och där och att förskolepersonal sjukskriver sig mycket. Men ändå.

Tågen går i tid. Vem kunde ana det?

 

LÄS ÄVEN: Johan Hakelius: Jag misstänker att vi är på väg att rulla bakåt 

 

DN själv har förstås tagit intryck av sin egen rapportering. Fakta är trots allt fakta och DN är trots allt DN. Chefredaktören har på sistone toppat sina långa artiklar med rubriker som ”Du kan inte ana hur fel vi har om världen”, ”Rekordsiffrorna vi inte får prata om i Sverige” och ”Inte ens Nobelpristagarna har koll på de globala framstegen”. DN:s näpne patriark är visserligen väldigt orolig för att vi står på gränsen till tyskt trettiotal, men vid sidan av den hotande undergången förstår vi helt enkelt inte hur bra vi har det.

Det är säkert sant.

Men så kommer en sådan där nyhet som den om rulltrapporna i Stockholms nybyggda pendeltågsstationer. Den har rapporterats i DN, så den måste också vara sann. Både Stockholm City och Odenplan får stänga. Kring 150 000 resenärer påverkas. Det är lika många som det bor i Örebro. Det har kommit in 5 444 felanmälningar på de här rulltrapporna i år.

Och om ni till äventyrs struntar i rulltrappors inre liv, så kan vi dra något annat ur kaoshatten: Nya Karolinska, till exempel.

Jösses.

Säger DN att allt egentligen fungerar måste det förstås vara så. Men är det inte ovanligt mycket som inte fungerar, för att fungera så bra?

Det går att bena ut den här känslan av kluvenhet. Jag tror att den beror på att vi blivit alldeles för dramaturgiska.

Så här: En gång i tiden var en trasig rulltrappa bara en trasig rulltrappa. Det fanns ingen stor berättelse. Men inte i vår tid. Vi har följt för många tv-serier – eller möjligen läst för många böcker – för att acceptera sådan slarvighet.

En trasig rulltrappa måste betyda något. Den måste vara en symbol, en metafor, något som knyter an till handlingen och för den framåt. Ingen författare eller regissör av klass skulle lägga in en trasig rulltrappa i sin berättelse, utan att ha ett syfte med den.

Så där har det blivit med allt. Högt och lågt. En cigarr kan aldrig bara vara en cigarr. Allt måste fogas in i berättelsen och ges betydelse.

Det funkar åt båda hållen. De som är övertygade om att allt går åt helvete, tolkar en havererad rulltrappa som ett järtecken. De som räds det som växer ur missnöje, ser varje punktligt tåg som ett bevis för att världen aldrig varit bättre.

Allt är omen, tecken, bevis för något större. Det är ett slags modern vidskeplighet, som ger världen mening.

Så fakta är fakta. Men människor är människor. Till och med om de skriver i DN. 

 

LÄS ÄVEN: Johan Hakelius: Då har vi en klass maktlösa människor med politiskt tourettes syndrom 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!