Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Johan Hakelius

Alla problem kommer från USA – även alla lösningar

"Knappen trillade av. Det här fixar jag på en kvart. Det är bara att gå ned på stan och köpa en ny", skriver Expressens krönikör Johan Hakelius. Foto: TT NYHETSBYRÅN
"Någonstans där insåg jag inte bara att alla problem, utan även alla lösningar, kommer från USA", skriver Johan Hakelius. Foto: TT NYHETSBYRÅN

En knapp trillade av. Inte från skjortan, utan från tangentbordet.

Jag antar att man ska vara tacksam för att det kan hända. Att den världsomspännande konspirationen av tjugoåriga miljardärer ännu inte tvingat oss att helt övergå till att tala med våra datorer, istället för att knappa på dem.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Vad är nästa steg, när de fått oss att sitta hemma och prata med en apparat? Måste vi börja ta ut maskinen på krogen? Ska Siri ha halva bohaget, om man flyttar isär?

Hursomhelst. Knappen trillade av. Kakbit, tänkte jag, på amerikanskt manér. Det här fixar jag på en kvart. Det är bara att gå ned på stan, köpa en ny knapp, klämma dit den och…

Ja, ni inser hur inihelvete naivt det var.

Det här bolaget – det är jättestort, ligger i Kalifornien och vill associeras med frukt av ett visst slag – säljer inga knappar. Knapparna är deras käraste ägodelar. De ligger inlåsta i ett kassavalv en halvmil under San Francisco, bakom kombinationslås, laserstrålar och näthinneavläsare, som inte ens Tom Cruise skulle komma förbi, om han tog på sig det omöjliga uppdraget.

Det var i alla fall intrycket jag fick.

– Men, sa jag, det är ju bara en knapp.

Expediten ryckte på axlarna.

– Det är ju bara att trycka dit den.

Expediten ryckte på axlarna.

– Om jag lämnar in datorn för att ni ska byta tangent blir den borta i minst tre dagar, försökte jag.

Expediten ryckte på axlarna. Knappregler är knappregler.

Jag försökte en kompromiss:

– Kan ni beställa en knapp, höra av er när den kommer, så kommer jag förbi och så trycker ni dit den medan jag väntar?

Expediten suckade. Det gjordes inga reparationer i de här lokalerna.

 

LÄS MER: Fler krönikor av Johan Hakelius 

 

Det finns instruktionsfilmer om precis allt på Youtube. I en av dessa får man veta exakt hur man bär sig åt när man med ett enkelt handgrepp lossar en tangent från ett tangentbord som tillverkats av ett jättestort kaliforniskt bolag som vill associeras med en särskild frukt. Däremot finns ingen instruktionsvideo för hur man undertrycker samvete, social ångest och god uppfostran när man står på Elgiganten i akt och mening att, med just det där eleganta handgreppet, avlägsna en knapp från en dator.

Jag gick hem tomhänt, nedsolkad av kriminella avsikter.

Någonstans där insåg jag att inte bara alla problem, utan även alla lösningar, kommer från USA. Och, mycket riktigt, det går förstås att beställa tangenter från frifräsande jänkare med brevlådeföretag.

Det gick en vecka. Två. Leveranstiden hade uppgivits vara sex dagar.

Den tredje veckan kom ett brev från Postnord. De bär åtminstone ut sina egna brev fortfarande. Postnord var bara ombud för tullen. Mitt paket kunde lösas ut för en krona och tolv öre i moms.

Ja, och så en avgift på 75 spänn, förstås. Det är ungefär 6 700 procents pålägg. Bara momsen på pålägget var 18 kronor. Det är ungefär 1 600 procent mer än momsen på knappen.

Jag gick in på en hemsida och betalade. Som tack fick jag ett meddelande om att paketet kanske kommer inom en vecka. Förutsatt att tullen känner för det.

Gässen har börjat passera ovanför vår gård. Jag funderar på att be en av dem om en fjäderpenna.

Och Aretha Franklin: Respect.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!