Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Jenny Strömstedt

Ordningsbetyget är ett hånfullt pekfinger

”Så länge det finns problemskolor och klasser där det inte går att bedriva undervisning på grund av stök, så har uppenbarligen inte de sociala och pedagogiska insatserna varit tillräckliga”, skriver Jenny Strömstedt. Foto: COLOURBOX

Viss signalpolitik är konstigare än annan, som riksdagens förslag att införa ordningsbetyg för skolor som vill.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Lärarna har för mycket administration och för lite tid till undervisning. Riksdagsmajoritetens slutsats är därför att det är dags att ge dem lite mer att göra, som att skriva ordningsbetyg som en bilaga till slutbetyget.

Eleverna stökar för mycket i skolan, men ett bråk går ytterst sällan obemärkt förbi endera inblandad part. I klartext vet den som ställer till det för sig själv och andra i skolan att bråket strider mot de allmänna ordningsreglerna, men kan inte låta bli ändå. Riksdagens slutsats är därför att eleverna, som redan vet att de är hopplösa, måste få skriftligt på exakt hur värdelösa de varit som individer under det gångna skolåret. Jag googlar frenetiskt men hittar noll forskning som stärker att just dessa elever kommer att stirra på ett underkänt ordningsbetyg och som i ett trollslag skärpa sig, trots att det inte funkat tidigare.

Även om det är oklart hur många skolor som kommer att börja sätta ordningsbetyg, så är riksdagens viljeyttring en sorglig konsekvens av den allmänna stå-rakt, knip-käft, gör-som-de vuxna-säger-attityden som sakta tagit över diskussionen om ungas plats i samhället.

Alla människor måste lära sig respekt, att ta eget ansvar för sina handlingar och att det är fel att förstöra för andra. Få tolererar stök i klassrummet. Men ett sladdrigt papper med ett omdöme som egentligen recenserar ens uppväxt, ens föräldrar, ens socioekonomiska förutsättningar, ens psykiska hälsa, fysiska hälsa, sociala anpasslighet, förmågan att skaffa hyggliga kompisar, oförmågan att förstå sociala koder, ledsenhet eller hopplöshet, känns som den minst framkomliga vägen dit.

Lärarna har för mycket administration och för lite tid till undervisning. Foto: TT NYHETSBYRÅN

De övriga betygen sätts i ämnen som det bedrivs undervisning i. Det finns i vilket fall ett erbjudande till alla att tillgodogöra sig undervisningen och därmed styra betyget.

Vad blir ett ordningsbetyg om inte ett hånfullt pekfinger rakt in det som gör mest ont, eller en slags oppositionell trofé, om inte den unga samtidigt får all upptänklig och vetenskapligt beprövad uppbackning för att kunna höja sig. 

Där är inte den svenska skolan. Det kostar för mycket, antar jag.

Antalet neuropsykiatriska diagnoser ökar utan att skolmiljöerna anpassas så att de fungerar för alla barn, vilket är möjligt visar exempelskolor.

JENNY STRÖMSTEDT: De ”helt vanliga” männen – vad är det för fel på dem? 

Den psykiska ohälsan fortsätter öka utan att jämförelsekulturen tas på allvar, de stressande kursbetygen ändras och utan att kunskapskraven anpassas så att mer fokus ligger på fakta än analyser på universitetsnivå som gör skolan mindre, inte mer, likvärdig.

Så länge det finns problemskolor och klasser där det inte går att bedriva undervisning på grund av stök, så har uppenbarligen inte de sociala och pedagogiska insatserna varit tillräckliga. 

Vad hjälper då ett betyg?

Det kostar mindre, antar jag. 

”Jag tror på varje ungdom, alla har en möjlighet”, sa ungdomsansvariga Sarha Ehng i Falköping när hon i veckan vann en tävling som kvinnlig förebild där priset var att träffa Michelle Obama, USA:s förra presidenthustru som kommer på Sverigebesök.

Om vi nu ska ha ordningsbetyg bör de stämplas på vuxenvärlden som inte förmår fostra unga innan de blir hopplösa bråkstakar i klassrummen. Föräldrarna borde få ordningsbetyg, liksom politikerna och kommunerna som sätter budgetarna för skolan, socialtjänsten och polisen måste få ett eget kuvert, liksom alla rasister, sexister och andra inskränkta som begränsar barns möjligheter. Inte minst får den taskiga tonen i sociala medier ett stinkande F i handen, ja hela samhället borde få en stor fet bokstav stämplad i pannan med en påminnelse om att de som vill kräva ansvar av unga, måste själv ta ansvar för barnen. 

Gör tvärtom

Hemkunskapsundervisningen får kritik av Skolinspektionen för att den innehåller för mycket matlagning och för lite ekonomi. Gör tvärtom, gör om hemkunskapsundervisningen till Sveriges yngsta mästerkock och bejaka varje spirande lust till att laga hållbar mat från grunden och stärk både klimat, hälsa och välbefinnande. Det går att träna budget under tiden, och kanske till och med blir roligt!

Steffos löfte

Idag spelar Sveriges fotbollsdamer träningsmatch mot Tyskland inför VM i Frankrike i sommar. Jag vill bara sprida kunskapen att Steffo Törnquist i direktsändning lovat att bada naken i brunnen vid Folke Filbyterstatyn i Linköping om laget tar hem VM-guldet.

HEJA SVERIGE!

Säkert som rådjuren

För övrigt kommer Kristin Kaspersen att vinna Let's dance. Det är lika säkert som att rådjuren kommer att ha ätit upp varenda liten tulpanknopp i trädgården innan jag vaknar i morgon bitti.