Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Jenny Strömstedt

Jag blir gråtfärdig av tacksamhet när jag ser deras engagemang

Högre löner. Ju högre löner för lärarna desto bättre resultat för eleverna. Det visar rapporten "What makes schools successful?", som presenterades samtidigt som Pisa. Foto: Colourbox

Med tre skolbarn fylls inboxen den här årstiden av sökande frågor som "Vem ska ha pengar för present till lärarna?" Efter femton glada tillrop från andra föräldrar som inte heller orkar ta ansvar för prassliga pengakuvert på vanthyllan utanför klassrummet kliver i allmänhet någon fram. Oftast samma självförbrännande mamma som under de senaste fem åren arrangerat både klassdisco, luciafika och fredscafé.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Då kommer nästa vända.

Vad ska vi köpa? De som ändå inte orkar göra något själva föreslår glatt en komplicerad gourmetkorg som den självförbrännande mamman kan plocka ihop på Ica Maxi. En bättre vinare säger en annan och röstas ned av anti-alkohollobbyn och till slut nämner någon julklappen som ingen kan invända mot.

En get.

En get kan försörja en hel familj i tredje världen och köpas genom en välgörenhetsorganisation. Det är en väldigt bra present. Men inte till lärarna.

Inte till de lågavlönade lärare som spenderar mer vaken tid tillsammans med våra barn varje dag än en genomsnittlig heltidskarriärist utan att ha råd att åka på semester med sina egna barn.

I år är dessutom året då symbolik är helt malplacé. I år är året då vi måste ge allt vi kan. Av uppskattande ord, fylliga praliner, praktfulla julgrupper och möjligen ett presentkort på bokhandeln. För i år är PISA-året då politiker, forskare och föräldrar kommit att tala om skolan som en dysfunktionell avskrädeshög för dåligt utbildade pedagoger och en generation slöa barn som tappat förmågan att både läsa och räkna. Årets julgåva har som uppgift att bevisa motsatsen.

Jag anar nämligen att många av er undrar vilken skola det är som drabbats av denna skärseld. Visst. Allt fungerar inte utan anmärkning överallt. Men jag råkar veta att de allra flesta har en Eva, till exempel. Eller en Johan, Bodil eller Shora. Livs levande personer vars yrkesstolthet utgår från uppdraget att göra våra barn till välutbildade medborgare med hyggliga värderingar och god aptit på livet, och jag blir gråtfärdig av tacksamhet när jag ser deras engagemang i allt från dåliga matteresultat till behov av större utmaningar, eller bara en öppen famn för att bota ett oroligt magont som ingen riktigt kan förklara vad det beror på.

De kan och vill förmedla kunskap. De lyssnar. De ser och bekräftar våra barn.

Jag googlar som en galning på lärare och självkänsla och får träff på tusentals artiklar om hur lärare bättre ska få eleverna att förstå sitt eget värde och därmed öka möjligheten till lärande. Jag hittar ingen som kan tala om för mig hur lärarna känner sig och hur deras självkänsla påverkar resultaten i klassrummet. Utom i matte. Där sluter forskningsrapporter upp bakom det faktum att lärare med dåligt förtroende för sina mattekunskaper påverkar framförallt kvinnliga elevers resultat negativt.

Men det krävs ingen vidare avancerad människokännedom för att förstå att vuxna på samma sätt som barn som ständigt ifrågasätts riskerar att tappa sin mojo, sin förmåga att växla upp den entusiasm och energi som krävs för att ställa sig framför 30 ungdomar och få dem att vilja lyssna.

Det är därför vi i år ska ge träden i Vi-skogen, vaccinationerna och utsläppsrätterna till oss själva eller någon snål morbroder.

Lärarna ska vi mata med hembakt knäck och hyllningsdikter på blankvers medan felsökningen av de dåliga Pisa-resultaten pågår. De borde också få en löneförhöjning.

I rapporten "What makes schools successful?", som presenterades samtidigt som PISA, sticker ett samband ut som framgångskoncept: lönerna.

Ju högre löner för lärarna desto bättre resultat för eleverna.

Sverige har bland de lägsta lärarlönerna i förhållande till BNP per capita inom hela OECD.

Så länge det förhållandet kvarstår tycker jag att vi undviker getterna.