Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Jennifer Wegerup

Bilen kan bli ett dödligt vapen – höj körkortsåldern till 21

Fyra pojkar dog i olyckan i Sörfors.Foto: MATS ANDERSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Ljus, blommor och nallar vid olycksplatsen.Foto: MATS ANDERSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Studenter från ett annat tillfälle.Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN

Olyckan skedde bara några veckor innan vi skulle ta studenten. Vi hade provat våra mössor, planerat utsläppet från Falkenbergs gymnasieskola, längtade till festerna. Syréndoft och förväntningar, vissheten om sommaren och framtiden, hela livet, som låg framför oss som ett skimrande löfte. 

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Nyheten om olyckan ner i oss med en overklig kraft. Två killar på skolan. En bil, en landsväg, för hög fart och så var en av dem död. Så overkligt, så onödigt. 

Hans mamma hade ordnat en fin kostym till studenten. Han begravdes i den.

Många år har gått sen dess, för oss som fick leva. 

Ändå drar de mörka minnena som en skälvning igenom mig när jag läser om olyckan vid Sörfors där fyra 16-åriga pojkar dog och två unga flickor skadades svårt. 

Den 19-åriga föraren kommer, om hon klarar sig, att få leva med bördan av fyra unga släckta liv och alla evigt sörjande.

Vissa menar att det inte är så lätt som ung att ha rätt omdöme, att inte lockas att köra för fort. Det är sant. Men med körkortet kommer ett ansvar för andras och sitt eget liv. Få saker är potentiellt farligare än bilkörning. Alla som gått utbildningen har lärt om riskerna med att framföra en bil som väger 1,5 ton eller mer och kan gå i upp till 250 kilometer i timmen eller mer. Enorma krafter, dödliga krafter. En grop i vägen, ett djur som hoppar fram, ett ögonblick av okoncentration och allt är över. 

Unga förare saknar körvana och livserfarenhet och har svårt att ta in helhetsbilden i riskfyllda situationer. Oftast är det unga män som tar de största riskerna.

De underskattar farorna och överskattar sin förmåga. Det gäller även unga kvinnor men i betydligt lägre grad. 

Märkliga argument hörs ibland om att fint väglag, en stark bil och bra förare skulle motivera att man kör långt fortare än lagligt. Men en vanlig väg är inte en tom racerbana. Där finns andra bilar, barn på cykel i vägkanten, oskyldiga, oskyddade människor.

Inga bälten, för hög fart och ofta även alkohol, är de främsta orsakerna till att olyckorna slutar så illa. Man är ung, kung, odödlig. Omogen och orutinerad därtill – och så tar allt slut. Mot ett träd, i ett vägräcke, mot en annan bil. I värsta fall dödar de unga förarna helt oskyldiga. I sina bilar, i andra bilar, på vägen.

Unga män, mellan 18 och 24 år, är kraftigt överrepresenterade. De utgör bara 4,3 procent av körkortsinnehavarna men stod år 2016 för vart sjätte indraget körkort.  Hela 5095 unga män mot 1097 unga kvinnor förlorade då körkortet. Förare mellan 18 och 24 stod åren 2012 till 2016 för över en tredjedel av alla singelolyckor där förare eller passagerare dödades eller skadades. 

I Sverige har vi åldersrabatt på straff för personer under 21 år. Rätt eller fel, yngre människor anses alltså vara så omogna på flera plan att de får lindrigare straff även vid grova brott. Men med den andra handen delar vårt samhälle samtidigt ut körkort till 18-åringar, trots att bilen i fel händer är ett dödligt vapen. 

Jo, jag vet, jag är uppvuxen i en småstad där bussen gick en gång i timmen; körkort och bil innebär rörelsefrihet och arbetstillfällen för de unga, inte minst i glesbygden. Men till vilket pris? 

Den mörka statistiken för unga förare är inte ny och ingen utbildning i världen verkar kunna råda bot på omognaden, känslan av att äga vägen och världen, oförmågan att på allvar ta in faran och det enorma ansvaret man har som förare. 

En höjd körkortsålder till minst 21 år kommer inte att ta bort alla olyckor, men varje räddat liv är en tragedi mindre.