Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Irena Pozar

Förstår man inte Kardashians storhet förstår man ingenting

Här är allt du behöver veta om kändis-syskonen.
Khloe Kardashian.
Foto: STELLA PICTURES/PLANET PHOTOS STELLA PICTURES
Kim Kardashian.
Foto: PLANET PHOTOS / STELLA PICTURES / E!/PLANET PHOTOS SUPPLIED BY PL

2007 lanserades den första iPhonen och därmed påbörjades en ny era av såväl teknologi som kultur. 

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

2007 sändes också det första avsnittet av Keeping up with the Kardashians, en realityserie om en familj som, likt iPhonen, har dominerat och dikterat 2000-talet som vi känner det. Med ”momager” Kris Jenner i spetsen har familjen Kardashian/Jenner i 14 år låtit tittarna följa såväl skilsmässor, otrohet och bråk som barnafödande, bröllop och framgång - men nu är det slut.

Tidigare i veckan meddelade Kim Kardashian och resten av familjen att säsong 20 blir den sista säsongen av kultserien. ”Familjen har tagit det svåra beslutet att ta farväl”, lät det och ingen vidare förklaring gavs. Trots det, eller just på grund av det, har ryktena kring varför de nu säger hejdå till serien som de har att tacka för allt de har i dag är många. Oavsett anledning står en sak klar: en av världens mäktigaste familjer kommer fortsätta härska, och vi är förpassade till att följa spektaklet helt och hållet på familjens egna villkor i deras egna kanaler. Tråkigt, men självklart: tablå-tv har sedan länge behövt Kardashians mer än Kardashians har behövt dem.

Många hävdar stolt att de minsann aldrig följt och inte heller vet något om familjen. Själv var jag 15 år gammal när serien hade premiär och jag har följt den sedan dess. Dessa närmast cyborg-liknande systrar med stora rumpor, smala midjor, plastikopererade käkben och näsor som pratar snabbt och säger ”like” hela tiden fascinerar mig. Det sägs att Kardashian-familjen är känd för att vara känd, och till en början var det så. Det började med ett läckt sextape, kändisdrömmar och en mamma med affärssinne, men var det slutar vågar jag inte ens spekulera i. Det avtryck i kulturen som de har gjort 14 år in i Kardashian-eran saknar motstycke.

I takt med att familjen med Kim Kardashian i spetsen blev kändare och rikare har hela världen förvandlats till ett Keeping up with the Kardashians-avsnitt. Kims rumpa startade squat-challenges världen, varför ska man ens ha en rumpa om den inte ser ut som hennes? Systern Kylie använde sitt signum, plutmunnen, för att lansera läppstift och läppennor. Snart såg allas munnar ut som hennes, både sett till mängden insprutad botox och färgen på plutet. Jeans, gympaskor, dofter, inredning, appar, böcker och inte minst ekonomin är influerade av familjen. Influencers började snabbt anamma Kardashian-estetiken och snart gjordes svenska varianter som Wahlgrens värld av tv-succén. Bianca Ingrosso lanserade precis som Kylie ett eget sminkmärke och sålde nyligen halva företaget för 60 miljoner. Det hade aldrig varit möjligt utan familjen Kardashian.  

De uppfann den moderna tidens superentreprenörer genom att lyckas omsätta valuta i form av följare i sociala medier till riktiga dollar-miljoner. Allt de rör vid blir till guld, och det är inte tack vare att de är kända eller för att de är före sin tid, det är för att de är vår tid. De är 2000-talet personifierat. Du, jag och resten av världen är i hög grad påverkade av kändisfamiljen, vare sig vi vill eller inte. Att säga något annat är naivt. Det går inte att värja sig, och tror man det så har man ingen koll på vad Kris, Kim, Kourtney, Khloe, Kendall och Kylie gör.


Irena Pozar är chefredaktör för VeckoRevyn.

Kommer du sakna Kardashians?