Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Frida Boisen

Skolan dödar effektivt elevernas lust att lära

Foto: Colourbox, Ylwa Yngvesson

Svenska skolan har förvandlats till ett museum.

Nej förlåt, det var en grov förolämpning mot våra museer, som ofta har digitala, spännande, stimulerande sätt att lära. Men inte svenska skolan, kunskapens högborg.

Här ska samma solkiga pappersbok passa alla barn. Räknar du färdigt kapitlet, så får du vänta in de andra. Välj mellan ett extrapapper med ännu fler uppgifter på exakt samma kunskapsnivå - eller gå på rast. Så dödar skolan effektivt lusten att lära.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Nasa firar Star Trek 50 år!

I veckan firade stjärnflottan med Kapten Kirk, Spock och alla de andra i Star Trek 50 år. Själv imponerades jag av Nasas sätt att direkt passa på att folkbilda under hashtaggen #startrek50 Där man postade artiklar som: "Om vi kontrollerade Starship Enterprise - vart skulle vi åka då?" med massor av nya astronomiska lärdomar. Vill du hänga med rymdskeppet OsirisRex som skjöts upp på årsdagen av Star Treks födelse, i torsdag - följ på twitter och instagram.

Iphone 7 mötte världen

Häromkvällen satt jag och många med mig klistrade framför Expressens direktsändning av #applevaka. Längtar efter att testa en värld UTAN sladdkaoset till örsnäckorna. Och ser så mycket fram emot två timmars bättre batteritid per dag. Det behövs! Men bäst av allt: Två kameror istället för en. Äntligen kan vi zooma våra bilder utan att allt blir skräp!

Bota spindelfobin så här?

Är du en av alla svenskar med spindelfobi? I veckan träffade jag William Hamilton, VD och grundare av Mimerse, med VR-terapin Itsy med syfte att bota spindelfobi. Under några timmar får du med VR-glasögon på, först se väldigt snälla, färgglada, disneyliknande virituella spindlar på långt avstånd, sen blir spindlarna allt mer realistiska, i långsam takt, och du lär dig att interagera med dem, med härliga belönsingsfunktioner. Kolla in på youtube hur spindelfobiker testar - med strålande resultat.

Skolan dödar effektivt elevernas lust att lära

Hej utbildningsminister Gustav Fridolin. Kanske kan du svara mig på varför svenska skolan - med uppgift att väcka lust för lärande och att utbilda våra barn - har blivit det mest världsfrånvända och bakåtsträvande vi har i samhället?

Nu pratar jag inte alls om lärarna, de allra flesta kämpar något enormt och gör allt vad de kan för att utbilda våra barn efter bästa förmåga. Men snälla Gustav Fridolin, vad är det för sjukt daterade verktyg, vi ger våra pedagoger till hjälp att utbilda våra barn?

Gamla printade, noll individanpassade, läroböcker? Kom igen. Året är 2016. Det var ett halvt sekel sedan Star Trek föddes. Nu lever vi i framtiden. Den digitala revolutionen har redan hänt. Överallt i samhället har den förändrat våra vanor, upplevelser, och skulle jag vilja påstå - vårt kunskapsinhämtande och lärande. I princip överallt. Utom i skolan. För här har världen stått still.

Låt mig påminna:

Då gick vi till banken med spargrisar och bankböcker och fyllde i saldo för hand. I dag fixar du bankärendena med ett par klick på mobilen.

Då fanns det en public service tv-kanal. I dag publicerar miljoner svenskar videoinnehåll på nätet. Som vi alla kan se med ett klick på valfri skärm.

Då köpte vi ett ficklexikon inför utlandsresan. Idag finns det hundratals digitala appar och sajter, som ögonblickligen översätter ord till alla möjliga språk.

Då hade vi skolböcker i papper. I dag finns... skolböcker i papper.

Ja, det finns förstås fantastiska program för e-learning som gör lärandet lekfullt, individanpassa, spännande, roligt. Med extrauppgifter, som utmanar mer, med möjligheter att följa hur man hela tiden når nya nivåer och belöningar. Men nej, inte i skolan.

En och annan klass, elev och skola får Ipads, men det är ett rent lotteri. Och läsplattorna får inte tas med hem, så att läxan kan utföras digitalt. Och ingen dator har eleverna heller, för att lära sig grundläggande programmering, eller för att lära sig att skriva lättare och snabbare.

Behovet att få lära individuellt är akut. Var tredje niondeklassare uppger i sin skolenkät 2015 att de får för lite av utmanande uppgifter, konstaterar Skolinspektionens rapport "Tematisk analys, utmaningar i undervisningen".

En annan viktig och chockerande uppgift från rapporten:

Var tredje grundskollärare i enkäten tycker "att det är viktigt att eleverna får vänta in varandra så alla kan gå framåt tillsammans."

Vittnesmål i rapporten beskriver att vissa barn jobbar vidare, fast "egentligen får man inte det". Sitta och vänta in kompisarna. Istället för att gå vidare. Seriöst? Är det här det bästa svenska skolan kan erbjuda våra barn 2016? Hur ska vi någonsin få upp Pisa-resultat om en tredjedel av barnen känner sig understimulerade.

Jag kan förstå att flera lärare tycker att det kan bli problematiskt att handleda 25 elever i klassen som alla samtidigt är på olika nivåer, och då hellre vill ha alla på samma ställe. Så låt oss ta till vara på digitaliseringens möjligheter, där läraren exempelvis skulle kunna få 25 digitala stödlärare i klassen, som kan stödja med filmer där man förklarar problemlösning på just den här elevens nivå. Då skulle nog fler lärare se möjligheterna att lättare räcka till och hålla samman individuell undervisning.

Vi undrar varför barnen älskar datorspel? Ja men snälla. Här får de ju lära sig något nytt varje dag - i sin alldeles egna, individuella takt. Bättre och roligare, för både de som behöver längre tid att lära, och för de som går fortare fram.

Så är de vana att lära sig - i den digitala världen - den utanför skolan.

Statsministern har flera gånger sagt att vi ska få "En skola i världsklass"?

Dags att bygga den.