"Jag älskar hur Åhléns marknadschef Lina Söderqvist en än gång väljer att bryta mot normer", skriver Frida Boisen. Foto: Montage/Colourbox/Jana Christina Eriksson
"Jag älskar hur Åhléns marknadschef Lina Söderqvist en än gång väljer att bryta mot normer", skriver Frida Boisen. Foto: Montage/Colourbox/Jana Christina Eriksson
Frida Boisen

Skäms ni skuggor som kan hata ett barn

Publicerad

Natten går tunga fjät. Kring jord som soln förlät, skuggorna ruva.

Aldrig har decembernatten känts mörkare, tyngre, kallare än nu.

När ett Luciabarn, här för att sprida ljus och hopp möter en vägg av hat. Skäms ni skuggor, som kan hata ett barn, som kan hata en hudfärg, som kan hata ett kön. Jag tycker synd om er.

Vakna ni torftiga skuggor.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Vi har alla ett val. Varje morgon, varje dag, varje kväll, varje natt.

Vi kan välja att vara skuggor. Som bara bryr oss om oss själva och hatar allt som inte är som vi.

Eller så kan vi välja att vara människor. Välja kärlek, glädje, nyfikenhet och respekt för varandra.

Jag ser förstås som ni ett land, ett Europa och en värld där främlingsfientlighet, rasism och nationalism växer som en ilsken cancer. En tumör som bara vill illa. Vill skada och förgöra allt som är fint.

Men tack och lov ser jag också det andra. Hoppet, ljuset. Hur allt fler engagerar sig för att sprida budskap om kärlek och mångfald.

 

Jag älskar hur Åhléns marknadschef Lina Söderqvist en än gång väljer att bryta mot normer. Precis som i våras när Åhléns lät äldre, fårade, stolta och gråhåriga kvinnor och män visa vårmodet i stora vårmodekampanjen. Jag älskade den kampanjen! Riktigt stannade och njöt varje dag på väg till jobbet. Tittade och sög in bilderna. Tänkte YES varje dag. Tänkte äntligen. Äntligen något annat än tomma, blickar från pinnsmala tonåringar, som verkligen får lära sig att utstråla tomhet i blicken. Som ska låtsas att de inte bryr sig. Såklart att de bryr sig.

När Lucia nalkades bröt Åhléns igen mot normen. Lät en pojke med mörk hy, istället för en ljushårig flicka, klä sig i Luciakronan. För mig var det ingen grej. Herregud, när jag gick i ettan var första gången i klassen vi hade en mörkhårig Lucia. En kille som Lucia hade vi första gången i femte klass. Men det var en grej. För hundratals skuggor i vårt land. Som väljer att offentligt hata ett barn. Skäms ni vidriga skuggor. Hur kan ni?

Har ni ingen skam i kroppen? Har ni inget hjärta? Har ni helt slukats upp av mörker?

 

Ni var ju också barn en gång. Ni stod ju också där och lussade en gång. Ni kände ju också kittlandet i bröstet, förväntan, glädjen, att få gå i ert första Luciatåg. Spänningen, att trippa fram i mörkret, med tända elljus, glitter och sneda kronor i håret, försöka komma ihåg alla texterna, se föräldrarna med tårfyllda ögon.

Har ni glömt precis allt det?

Har ni glömt precis all glädje? All kärlek? Allt ljus? All förväntan?

Tack alla ni andra som påminner om allt det vackra. Tack #jagärhär. Tack alla som engagerar sig och visar: Att 30 000 kärlekskommentarer på kommentarsfälten är fler än 300 skuggor.

 

Själv har jag alltid älskat Luciasångerna, älskar tanken att få sprida ljus och kärlek när allt är mörkt och kallt. Jag sjunger i år också. Såklart gör jag det. Extra starkt. Men får tårar i ögonen, när jag tänker på att Åhléns Lucia inte längre syns. För att inget barn ska behöva utstå ni fattiga skuggors väsande hat. Ja, Åhléns borde förstås varit snabbare med att tvätta bort hatet under publiceringen. Snabbare att stå med skurtrasorna och få bort skuggornas vidriga spyor. Det är ett ansvar vi alla måste bli bättre på att ta, nu när vi i sociala mediers tidevarv, alla blir publicister.

I varje hjärta armt och mörkt sänd du en stråle blid.

I år när jag sjunger strofen i Tusen juleljus, tänker jag på alla er skuggor.

Och skickar en önskan om att ni ska välja om. För ni har en ny chans varje dag.

Att välja kärlek och ljus. Valet är ditt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag