Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Frida Boisen

Knasigt att förbjuda mobiler för skolbarn

Problemet i svenska skolan handlar inte om mobiler, det handlar om disciplin, och i grunden en sak: Att ta ansvar, skriver Frida Boisen. Foto: Colourbox

Det behövs inga nya lagar för att hantera mobiler i skolan. Det behövs bara sunt förnuft.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Frankrike inför totalt mobiltelefonförbud i skolan. Också på raster. Låt förbudet stanna på kontinenten!

Problemet i svenska skolan handlar inte om mobiler, det handlar om disciplin, och i grunden en sak: Att ta ansvar.

Är sociala medier beroendeframkallande? Ja.

Är mobiler beroendeframkallande? Ja.

Är kärlek och bekräftelse beroendeframkallande? Ja.

Ursäkta, men så enkelt är det.

Att totalt förbjuda mobiler även för högstadiebarn även på raster, är snudd på lika knasigt som att förbjuda mänsklig kontakt.

 

För anledningen att vi är så sjukt förtjusta i det digitala, barn som vuxna, högstadieelever såväl som busschaufförer eller företagsledare, är att vi alla har en djupt inrotad längtan efter att tillhöra, att betyda något för en annan människa, en längtan efter att bli älskad.

Idag är mobilen inte bara ett fantastiskt verktyg för kontakt med omvärlden, för kontakt med nära och kära, en ständig liv(e)lina till alla du älskar – och inte minst lämpligt att påpeka just när det kommer till skolvärlden: mobilen är en ständig källa till lärande.

Enligt senaste Svenskarna och internet-rapporten, från Internetstiftelsen i Sverige, använder hela 79 procent av tvååringarna internet, över 98 procent använder redan vid sex års ålder internet och 97 procent av alla tolvåringar använder en mobiltelefon.

Många av oss använder mobilen långt fler än hundra gånger per dag. Det här är självklart inte okomplicerat. De ständiga avbrotten gör oss korkade. Avbryter våra tankegångar. Gör oss ineffektiva, visar forskning. Och självklart är det inte idealiskt att ha en mobiltelefon framför näsan när du för första gången ska förstå hur Riksdagen och vår demokrati fungerar. I sådana stunder kan det ju givetvis vara en fördel om du som skolelev fokuserar. Utan störmoment från kompisar som skickar snaps eller för den delen avbryts av flashar från nyhetssajter.

 

Vanligt hederligt vett ger ju slutsatsen: Ingen mobilanvändning under lektionstid. Särskilt inte för de yngre barnen. Som min tioåring säger när jag frågar honom:

– Jag tror inte att mina klasskompisar skulle ha mobilen för googla efter bra grejer att lära sig, utan mer kolla på youtube och spela spel om vi fick ha mobilen i klassrummet.

Kanske har han rätt. Förmodligen är det för mycket begärt av låg- och mellanstadiebarn att de ska klara av frestelsen att hantera mobilen i klassrummen. Det förutsätter jag att lärare vet.

Men behovet av att införa en generell lagstiftning där man rätt av förbjuder mobiltelefoner från skolrummet ser jag inget behov av.

För kära fransoser, jag förstår att ni så klart vill det bästa för våra barn. Det vill vi alla. Men jag lovar, internet är inte en fluga.

Vägen framåt är inte att förbjuda digitala verktyg i klassrummen.

Tvärtom. Se världen som den är.

Världen är digital. For good and for bad.

 

Ja, det finns utmaningar, meddelandena vi längtar efter, som ständigt avbryter oss. Ja, det finns utmaningar, med näthat, ja det finns utmaningar, med fake news.

Men det är digitaliseringen som kommer att rädda världen. Det är idioti att i skolan låtsas som att mobiler inte finns. Att inte använda fördelarna. Och lära sig att handskas med baksidorna.

Till de som hävdar problem för lärare som inte får uppmärksamhet för att ungarna har näsorna nere i mobilerna: Ja, absolut, det kan jag förstå. Men för det krävs inga nya lagar. Vi har en skollag som är väldigt tydlig. Som mycket tydligt säger att läraren har rätt att utvisa en elev som inte följer ordningen. Det är upp till varje lärare att bestämma om eleverna ska använda mobiler eller inte under lektionen.

Det är barnens uppgift att respektera vad läraren säger – och att lära sig att ta ansvar. Och det är föräldrarnas uppgift att förstås lära sina barn att respektera lärarnas ordningsregler.

Svårare än så är det inte.

Eller, precis så svårt…

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!