De skrikröda rabatternas heliga högtid nalkas. Till evangelier som lockar med öppet köp och tre för två, öppnar miljoner svenskar sina plånböcker. Inte för en kollekt. Utan för att ge sig själv, och ta från andra. Ta en hållbar framtid från vår planet. För så lyder Black Fridays ord:
Tänk inte, köp – och du ska finna lyckan.
Vi svenskar handlade för häpnadsväckande drygt 5,3 miljarder kronor under Black Friday förra året – en ökning med 46 procent jämfört med året innan. Det visar en Kantar Sifo-undersökning på uppdrag från Postnord.
Utan att blinka klickade var tredje svensk hem varor för i snitt 2 290 kronor.
När Black Friday fyller fem år som USA-importerad högtid i Sverige, och man trodde att alla redan hade en platt-tv, väntas shoppingen öka igen. Och Black Friday, alltid i slutet av november, om någon missat det, övergår i ”annandagen” Cyber Monday och ”mellandagsrean” Cyber Week. Dessutom rekordökar tjuvstarten Singles Day, den 11 november, som så klart går ut på shopping allena.
De två stora förlorarna med vår nya köpreligion: din ekonomi och ett redan hårt ansatt klimat.
Thalers gyllene regel: Skulle du inte köpt varan till ordinarie pris, köp inte på rea
Men låt oss börja med din plånbok.
Förra årets Nobelpristagare i ekonomi, beteendeekonomen Richard Thaler, prisades för sina upptäckter om hur handeln gillrar fällor för mänskligt beteende. Thaler konstaterar:
Undvik reor! Vi lockas av transaktionsnyttan; att få köpa till billigare pris än vanligt. Thalers gyllene regel: Skulle du inte köpt varan till ordinarie pris, köp inte på rea.
Första hundralappen smärtar mest. Har du väl slagit till på ett kap, är ditt psykologiska motstånd försvagat – och nästa köp inte lika jobbigt.
Gå inte på 3 för 2-knepet, att du går miste om att du får en grej gratis om du köper tre. Vad du får är ju 33 procents rabatt om du lägger dubbelt så mycket pengar som du hade tänkt spendera.
Handlare startar sällan reor för välgörenhet, utan för att försäljningen ökar. I Black Fridays fall: enormt. Du köper så mycket mer än vad du hade tänkt.
Jag bad om lagning av sonens jacka. En bråkdel av kostnaden för en ny, även på Black Friday.
Och värre: klimatet lider av miljoner paket som klickas hem från Kina. Greenpeace lanserar därför motrörelsen till hyperkonsumtionen som Black Friday står för och presenterar #makesmthg – en uppmaning till människor världen runt att samlas, återvinna, reparera eller byta i stället för att shoppa.
Jag är inget klimathelgon. Långt ifrån. Men vissa insatser gör jag. Jag äter till exempel inget kött. Ett annat väldigt enkelt val, eftersom jag är usel på syslöjd, är att vara stamkund hos vår lokala skräddare på hörnet där jag häromveckan bad om lagning av sonens jacka. En bråkdel av kostnaden för en ny, även på Black Friday.
Nu slapp vi köpa en ny jacka vars frakt hade spytt ut avgaser hundratals mil.
Allt det kostade var några fysiska steg, och åttio kronor till en yrkesman som lagade jackan på en kvart.
I hetsshoppandets tidevarv är en sak säker.
Valet är ditt. Makten och härligheten.
#blackfriday eller #makesmthng
I en evighet där timmarna är räknade.