Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Frida Boisen

Boisen: "Sluta ljuga för era kunder H&M"

Hyckleri, H&M!

Ni säljer er plus  size-kollektion med modeller som i själva verket har storlek medium och  large. När vi börjar ställa frågor, då friserar modellagenturen  sanningen. På några timmar gick H&M:s plus size-modell Sabina  Karlsson upp en storlek på Mikas modellagentur.

Allt för att H&M:s lögn ska mörkas.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

En av tjejerna i H&M:s nya plus size-reklamen är Sabina Karlsson. Hon slog igenom i "Top model" 2006. För några år sedan gick hon från vanlig modell till så kallad "kurvig" modell.


I en webbtv-intervju som Ashley Graham gjorde med Sabina för några år sedan berättar Sabina om hur dåligt hon mådde i modellvärlden:

- Jag har alltid kämpat med min vikt. Jag kände mig aldrig nöjd med hur jag såg ut. Även om jag visste att jag var väldigt smal kände jag mig alltid fet. Jag var alltid olycklig, tänkte alltid på mat. Kände mig skyldig om jag åt gröt till frukost. Jag var olycklig för att folk inte accepterade min kropp.

Hennes sanna berättelse rätt från hjärtat går rätt in i mitt hjärta. Så sjuk är modevärlden. Modellerna som säljer skönhetsideal till oss som har mediumkroppar, tvingas svälta sig själva för att vara levande benrangel. De modeller som ger upp den tillvaron för att visa plusmode, ja, de är i själva verket inte mer än normalstora.

Håcan Andersson, presskontakt på H&M, säger till Aftonbladet i går:

- Alla våra plusmodeller som vi använder oss av har storlek mellan 44 och 54 som vi också erbjuder i sortimentet.

H&M-Håcan hävdar att modellerna i nya plus size-reklamen har storlek 44-54. En lögn och en sanning. Kläderna är säkert storlek 44. Men att påstå att modellerna drar storlek 44-54 vanligtvis är rent trams.


I går när jag går in på Ford models sajt står det svart på vitt att Sabina har storlek 40. Fyrtio! Vet ni vad det är

i H&M:s sortiment? Medium! Det har ingenting med plus size att göra.

På Mikas, Sabina Karlssons svenska agentur, stod det i går att hon har storlek 42. I några timmar. Tills både H&M och Mika inser att det inte riktigt stämmer med vad H&M:s presskontakt sagt till oss och andra medier.

Då, som i ett trollslag, går plötsligt Sabina upp en storlek.

Mika Kjellberg, grundare av Mikas förklarar i ett sms för vår reporter Diamant Salihu hur det kommer sig:

"Har fått bekräftat att Sabina fotograferades i H&M:s storlek 44 och att hon passar perfekt i dessa och har därför bett om korrigering av storlekar på hemsida."

Eller hur Mika och H&M. Såklart att man kan hänga ett storlek 44-plagg på en tjej som köper medium i vanliga fall. Men säg det då. Sluta ljug för oss som är era kunder. Säg vad ni tycker i stället. Att tjejer som köper plus size för att de är plus size, inte passar i er reklam.

Vet ni H&M? Plus är något man brukar sätta framför något fint. Kan ni inte bara göra så ni med. I stället för att ge plus en klang av förljugenhet och minus.

Gör om, gör rätt. Ta bort den här pinsamma reklamen, som hånar era uppdragsgivare: Vi, som handlar i era butiker.