Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Sverige måste ha eget brandflyg nu

Svensk skog och mark har åter börjat brinna men några svenska brandflygplan kommer inte finnas på plats i år.

Efter förra sommaren blev det mycket snack men ingen verkstad trots att brandflyg uppenbarligen avfärdats på fel grunder.

Och beredskapen med ”gammal och sliten” utrustning förskräcker.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

I mitten av juli förra året rasade flera stora skogsbränder som förstörde skog för hundratals miljoner kronor och i en krönika krävde jag att Sverige ska köpa in egna brandflygplan för vattenbombning direkt.

Sverige gjorde ett test med ett brandflygplan – Skopan – under några år på 1990-talet men tyvärr hamnade frågan om egna brandflygplan för släckning i politisk långbänk.

Precis som under skogsbranden i Västmanland 2014 fick Sverige hjälp av EU med brandflygplan under förra sommaren. Då var det franska plan, nu kom hjälpen från Italien, men erfarenheten var densamma: De utländska planen kom för sent och tvingades lämna för tidigt eftersom värre bränder vid Medelhavet behövde prioriteras.

Dan Eliasson är generaldirektör för MSB efter att ha misslyckats som rikspolischef, generaldirektör för Försäkringskassan och Migrationsverket. MSB ansvarar för den nationella brandbekämpningen och från början avfärdades tankarna på egna brandflygplan.

– Problemet i Sverige är ju att det är en ganska dyr verksamhet för en kort tid av året, hävdade Eliasson samtidigt som skogen brann.

Under påskhelgen har flera skogsbränder drabbat Sverige. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Foto: SUVAD MRKONJIC

Senare öppnade han för en ”diskussion” inför nästa sommar och när bränderna åter blossar upp är det tydligt att det varit mycket snack och lite verkstad. I valrörelsen gick det så långt att samtliga partiledare svarade ja på frågan om Sverige ska ha ett eget brandflyg och Eliasson och MSB har tvingats vända.

Men först till nästa år ska Sverige köpa in mindre brandflygplan – om regeringen ger klartecken.

Air Tractor

Det handlar om mindre enmotoriga plan – Air Tractor – som flygs av en pilot och som snabbt kan skopa upp 3 000 liter vatten. Ett plan kostar 30-40 miljoner kronor har det nu visat sig – och därmed föll invändningen om att de var för dyra.

När planen avfärdades förra året hävdades det också att det var svårt att använda planen eftersom de krävde att ”en hel sjö spärrades av”. Men i efterhand har regeringens utredning av förra sommarens skogsbränder konstaterat att det aldrig var ”svårt att anvisa lämpliga vattendrag för de skopande flygplanen”.

Helikoptersläckning 2014. Foto: SUVAD MRKONJIC

Beslut om köp av större brandflygplan har skjutits på framtiden eftersom Dan Eliasson hoppas att Sverige ska bli centrum för brandflyg inom norra EU. De mer effektiva Canadair-planen, som kan skopa upp 6 000 liter vatten för släckning, kostar omkring 300 miljoner kronor.

Hur mycket skog ska brinna ner i väntan på att Eliassons storslagna EU-planer ska bli verklighet?

Ett första steg i utbyggnaden av svensk brandbekämpning från luften blir förbättrad helikopterkapacitet. Förra sommarens skogsbränder visade att det var svårt att få hjälp av försvarsmaktens helikoptrar för släckning och regeringens skogsbrandsutredning har i efterhand konstaterat att försvarets helikoptrar hade tunnor som var ”gamla och slitna”.

Försvarsmakten hjälpte till med 332 flygtimmar under förra sommarens skogsbränder. Det kan jämföras med privata helikopterföretag som släckte bränder under 3 500 flygtimmar förra sommaren.

De privata helikoptrarna kan inte ta lika mycket vatten i sina tunnor – max 1 500 liter – men är ett bra komplement till brandflyget eftersom de kan göra snabbare insatser.

Och det krävs snabba insatser. Sverige kan inte stå utan stora brandflygplan längre – det borde gå att hyra in redan till sommaren – och helikoptrarna måste vara redo att släcka bränder.