Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Sjöshult: Tycker det luktar pittförlängare

Bromma flygplats. Foto: Roger Vikström

Hög lön, lyxig tjänstebil – och tillgång ett eget flygplan.

Där har ni några av finanselitens pittförlängare.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Svenska Dagbladet och analyssajten N360:s avslöjande om hur skogskoncernen SCA:s vd Jan Johansson pendlat till enkla flygdestinationer som New York, London och Göteborg i privatjet på företagets bekostnad sticker givetvis i ögonen på aktie- och fondsparare.

Eftersom han ofta åker ensam eller bara tillsammans med en kollega blir biljettpriserna hisnande – 800 000 kronor kostar det exempelvis för SCA att flyga Jan Johansson till New York, enligt SVD/N360.

Sjuka pengar.

Särskilt som SCA har kontor några hundra meter från Arlanda Express och Johansson därmed kan flyga förstaklass för en spottstyver jämfört med vad det kostar att åka ensam i ett lyxplan.

Johansson inte ensam

Till Johanssons försvar ska sägas att han inte är ensam om att flyga privatjet.

Det svenska statsflyget – regeringsplanen – utnyttjas regelbundet av kungafamiljen och ministrar. Ett av regeringsplanen finns just nu i Ukraina för att utrikesminister Margot Wallström ska slippa krångla med reguljärflyg när hon under ett drygt dygn besöker Kiev.

Jag kan förstå om tunga ministrar snabbt måste kunna resa vidare om det händer något i Sverige eller omvärlden. Det hade varit en skandal om Reinfeldt eller Löfven inte haft möjlighet att direkt ta sig till Rosenbad vid en stor kris. En del ministrar måste också kunna ta sig till svårtillgängliga destinationer som Afghanistan, Mali eller andra krishärdar på ett smidigt sätt.

Tjänar 20 miljoner om året

Flera andra svenska storbolag har också tillgång till privatplan. Ericsson och Volvo har exempelvis ett gemensamt bolag som för fem år sedan – mitt i brinnande finanskris – köpte två nya lyxflygplan för 900 miljoner kronor (flygplan är som tjänstebilar - du hyr dem på leasing och därmed är den egentliga kostnaden en annan).

Jag tänker inte plocka billiga populistpoäng genom att rasa mot Ericsson och Volvo. Precis som med regeringen finns det skäl för storföretagen att flyga i privatplan – och även som aktieägare skulle jag tycka att det var rätt.

Ericssons koncernchef Hans Vestberg tjänar runt 20 miljoner kronor om året – det gör att han kostar Ericssons aktieägare omkring 15 000 hisnande kronor per arbetstimme inklusive sociala avgifter.

Tycker du att det vore rätt att låta Vestberg äta jordnötter i en lounge i Guatemala, Nigeria eller Kina för den timkostnaden?

Och kanske är det smartare att Vestberg kan sitta och jobba på ett privatplan i åtta timmar med sin högavlönade stab än att tvingas tiga på ett reguljärplan av rädsla för att sprida företagshemligheter.

Luktar pittförlängare

Men i fallet SCA och Jan Johansson tycker jag att det luktar pittförlängare.

Inom näringslivet finns en kultur av att skaffa sig statusmarkörer. Jag har pratat med storägare i börsbolag som på allvar beklagat sig över öppenheten kring löner och bonusar i årsredovisningarna – eftersom en "låg" ersättning ger dålig status i Djursholm, på Solsidan och Lidingö.

En annan pittförlängare är hur mycket företaget ger direktören i förmåner.

Och den främsta pittförlängaren är ett privatplan. Om du anses vara så värdefull att arbetsgivaren tycker att ett privatplan ska stå och vänta på dig har du den ultimata statusmarkören.

Så Jan Johansson, sträck ut dig i planet – du är ju nästan ensam – och ta rygg på reguljärplanen till New York, London och Göteborg. SCA tycker att du är värd det och du är att gratulera – Svenska Dagbladet och N360:s avslöjande ger ökad status i ”rätt” kretsar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!