Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Kristi brud tar inte ansvar – det mesta är andras fel

Högg gaffel i handen på församlingmedlem, dunkade huvud i väggen och bet i ansiktet.
Åsa Waldau på plats i tingsrätten.Foto: Fredrik Sjöshult
Åsa Waldau har på sig offerkoftan när hon förhörs om våldet i Knutby.Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Åsa Waldau har på sig offerkoftan när hon förhörs om våldet i Knutby: Det var de andras fel att hon fick rollen som Kristi brud.

I den udda rättegången får den religiösa vanföreställningen en avgörande betydelse eftersom stödbevisningen är svag.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

På Knutbyrättegångens sjunde dag var det dags för Åsa Waldau att förhöras om det våld hon anklagas för att ha utsatt andra för i rollen som Kristi brud. Det handlar om 14 fall av misshandel mot kvinnor som varit hennes tjänarinnor och manliga undersåtar i sekten.

Hon anklagas för att ha bitit en kvinna i ansiktet och nacken, stampat på en ung kvinna, utdelat ett hugg med en gaffel, dunkat en tjänarinnas huvud i väggen, slitit loss hår, slagit kvinnor med en flugsmälla och så vidare.

I Uppsala tingsrätt upplever sektmedlemmar som lämnat henne och Knutby att Waldau nu har på sig offerkoftan när hon förhörs på måndagen.

Halva förmiddagens förhör blir en lång utläggning om bakgrunden i sekten och hon lägger skulden på de andra i församlingen för att hon fick rollen som Kristi brud. Det var inte hennes påhitt, hävdar hon.

De andra trodde att Jesus skulle återvända till jordelivet och därför var det viktigt att Åsa Waldau skulle göras fin av sina tjänarinnor när hon vaknade framåt eftermiddagen.

Den religiösa vanföreställningen låter helt absurd och i vanliga fall brukar rättegångar inte avhandla dylika stolleprov men i den andra Knutbyrättegången efter mordet och mordförsöket 2004 kommer det ha en avgörande betydelse.

Åklagaren har problem med stödbevisningen som är detaljfattig och svag: De före detta sektmedlemmarna som nu är målsägande dokumenterade aldrig sina skador med exempelvis mobilbilder. När de sökte läkarhjälp hittade de på olika bortförklaringar och inom Knutbyförsamlingen pratades det aldrig om våldet.

Det var så Kristi brud ville ha det – den som pratade kunde räkna med att bli stämplad som ”fel” och riskera mer våld – och sektmedlemmarna lurades också att tro att Jesus återkomst skulle dröja om stämningen inte var rätt i Knutby.

Det mesta är andras fel. Hon vill inte heller svara på frågor utanför rättssalen.Foto: Fredrik Sjöshult

Uppsala tingsrätt måste därför acceptera sektens logik som en förklaring till avsaknaden av stödbevisning om Åsa Waldau ska dömas för samtliga fall av misshandel. Det var skälet till att stora delar av åklagarens förhör med Waldau, och även andra förhör i rättegången, handlade om Knutbyförsamlingens inre liv.

Först efter att det var klart fortsatte förhöret med de konkreta brottsmisstankarna om misshandel. Waldau nekar till det mesta men erkänner några slag med öppen hand. Hon medger också att kulturen i Knutbysekten varit osund.

Men hon verkar ha svårt att själv ta ansvar. Det mesta är andras fel. Hon vill inte heller svara på frågor utanför rättssalen.

Hon förhörs bakom stängda dörrar men advokater och målsägande berättar i pauserna om hur de upplever förhören med henne. Varken Waldau eller flera av de målsägande ville ha stängda dörrar men Uppsala tingsrätt har dansat efter åklagarens pipa och stängt dörrarna.

Det motiveras med att en åtalspunkt handlar om sexbrottsanklagelser mot Knutbypastorn Urban Fält. Han anklagas för sexuellt utnyttjande av en tjej i församlingen som var 17 år när han ska ha utnyttjat hennes beroendeställning när de hade sex.

Hennes namn ska självklart skyddas för att undvika offentlighet på obskyra nätforum och det är förklaringen till att rättegången nu hålls bakom stängda dörrar. En bättre lösning hade dock varit att avhandla sexanklagelserna separat bakom stängda dörrar och inte blanda ihop det med de andra åtalspunkterna.

Beslutet att hålla hela rättegången bakom stängda dörrar – även det som handlar om våldsanklagelser med vuxna inblandade – blir en fortsättning på den slutenhet som i decennier präglat Knutby och det är synd.

Det öppnar också för olika spekulationer utanför rättssalen. Professorn i religionsvetenskap, Liselotte Frisk, forskar om Knutbyförsamlingens upplösning och har varit på plats. I en intervju med UNT utanför rättssalen har hon lanserat teorin att ”våldet var en följd av att Jesus inte kom”.

Även HBO Nordic är på plats i Uppsala tingsrätt för inspelningen av en tv-serie om Knutbydramat.

Rättegången, som började i mitten av januari, fortsätter i lågt tempo fram till den elfte och sista planerade rättegångsdagen den 4 februari.