Fredrik Sjöshult

Familjerna måste få svar om dödskraschen

Livvaktsgruppen om förlorade kollegerna: Professionella och hängivna
Polisen David.
Foto: Privat
Andreas.
Foto: Privat
Flagga på halv stång utanför en polisstation efter olyckan där Lars Vilks och livvakterna Andreas och David dog.
Foto: JEPPE GUSTAFSSON/SHUTTERSTOCK / JEPPE GUSTAFSSON/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK

Engagemanget i insamlingen till livvakterna Andreas och Davids familjer är talande: Det fina stödet till blåljuspersonal märks nu gång på gång.

Men pengar kan inte ersätta förlorade liv.

Nu är det också viktigt att livvakternas familjer inte lämnas med obesvarade frågor om dödskraschen – och polisens val av utredare är därför en viktig signal.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Pengar strömmar nu in till insamlingen åt livvakterna Andreas och David. Självklart kan inte pengar ersätta förlorade liv men engagemanget säger en del om de goda krafter som finns i samhället.

Frivilliga ställer upp för det som anses vara rätt och viktigt och det märks på flera plan:

Om du hamnar i nöd till sjöss antar jag att du tror att staten som du betalt skatt till kommer först till räddning men sannolikt kommer det inte att vara så: Sjöräddningssällskapets alla stationer i svenska vatten bemannas av frivilliga och donationer har finansierat deras båtar.

Sjöräddningssällskapet är en av alla frivilliga räddningskrafter som finns i Sverige och det finns åtskilliga fler exempel.

Gå in på en lanthandel i landsbygden och du ser ofta en hjärtstartare som bekostats av den lokala banken och andra företag på orten.

Goda krafter har också, med all rätt, reagerat på låga skadestånd efter grova brott och samlat in pengar till brottsoffer.

Det handlar om donationer och insamlingar som täcker upp skillnaden mellan folkets engagemang och statens skyddsnät.

Och extra tydligt har det varit när blåljuspersonal drabbats när de varit i allas vår tjänst.

Blåljus i samverkan är en insamlingsstiftelse som under det senaste året samlat stödet efter och samlat in stora summor:

# Efter mordet på polismannen Andreas Danman i Göteborg i juni samlades 3,4 miljoner kronor in till hans sambo och deras första, ofödda, barn.

# I slutet av förra året dirigerade en polisman om trafiken på E4 norr om Ljungby när han föll ner för en bro. Han skadades svårt och ”vännerna i den blå familjen” samlade in drygt en kvarts miljon kronor till polisen och hans familj.

Insamlingsstiftelsen för blåljuspersonal har också genom åren samlat in pengar till skyddsutrustning under coronapandemin, stöttat ambulanspersonal som attackerats under uppdrag och hjälpt familjer till brandmän som dött i tjänsten.

Familjerna till livvakterna Andreas och David som dog på E4 i Markaryd förtjänar naturligtvis samma stöd.

Vi vet ännu inte varför poliserna från polisens personskyddsgrupp kraschade tillsammans med skyddspersonen Lars Vilks och det måste vara hemskt för deras anhöriga med alla frågetecken efter olyckan.

Efter det första dygnets uppgifter om däckexplosion och hög fart tror jag nu ändå att allt som kan förklaras kommer att förklaras när utredningen är klar.

Polisens nationella operativa avdelning, Noa, har tagit över utredningen av orsaken till kraschen och kommissarie Mikael Wessling är ansvarig.

Formellt gäller misstanken i Noa-utredningen mord men lika viktigt blir att utreda varför det eventuellt inte handlade om ett mord – och förklara det.

Wessling var också ansvarig för utredningen efter terrordådet på Drottninggatan där Rakhmat Akilov dömdes till livstids fängelse.

Wesslings chef på Noas utredningsenhet är Christer Nilsson och båda kommer från länskriminalen i Stockholm. De klarade bland annat upp mordet på utrikesminister Anna Lindh tillsammans.

Parallellt med detta utreds polisernas agerande av Särskilda åklagarkammaren och Särskilda utredningar som alltid utreder poliser.

Det gör mig trygg i förhoppningen om att även dödskraschen i Markaryd utreds i botten så att anhöriga slipper plågas av konspirationsteorier och obesvarade frågor.

Polisens val av utredare är en viktig signal till familjerna om att allt kommer göras för att inga frågor ska lämnas obesvarade. Det är också ett viktigt engagemang från arbetsgivaren.

Andreas och David försvarade svensk yttrandefrihet när de förlorade sina liv på E4 vid Markaryd.

Det är viktigt att inte tappa det perspektivet.

Om yttrandefriheten inte varit under attack genom hoten mot Lars Vilks hade det inte krävts ett livvaktsarrangemang för Lars Vilks med allt vad det innebär i form av faror.

Livvakter måste exempelvis köra fort för att kunna identifiera eventuella angripare som bryter trafikmönstret i samma fart. Det ingick i deras livvaktsuppdrag.

Poliser har genom åren förlorat sina liv i möten med nazister, rånare och andra kriminella men alltför ofta också i trafikolyckor.

Dödskraschen i Markaryd är speciell eftersom den inträffade under ett extremt uppdrag och i insamlingen som startats av Blåljus i samverkan har ett starkt stöd redan märkts av.

Även om det bara är pengar säger det något om ett fint svenskt stöd för de som förlorat någon när denne haft som uppgift att skydda oss alla.

TV-REPORTAGE • Teorin: Därför kraschade Lars Vilks bil • Vittnet var först på plats • Ledtrådarna