Fredrik Sjöshult

Dödsbud ska inte vara poliscontent på Tiktok

LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
Bilder från områdespolisen Emma Svenssons Tiktok.
Foto: Tiktok/Expressen TV
Hon jobbar i Piteå.
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Filmen är ett tecken på dåligt omdöme, menar Fredrik Sjöshult.
Foto: ALEX LJUNGDAHL / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN

En uniformerad polis som tittar in i kameran med blanka ögon efter att hon gett några föräldrar besked om att deras barn har dött.

Tiktok-inlägget taggar polisen med bland andra hashtaggarna #dödsbud, #sorg och #polisen.

Det är ännu ett exempel på ett haveri med poliscontent i sociala medier och dåligt omdöme i uniform.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

När jag först såg filmen på TikTok med Piteåpolisen, som i presentationen av klippet säger att hon precis lämnat ett dödsbud till föräldrar som förlorat sitt barn, tänkte jag att det måste vara en bluff. Det är en suggestiv film där polisen med ögon som verkar vara blanka av tårar tittar in i kameran och sen får en kram av en kollega.

Inlägget är kryddat med diverse hashtaggar för att maximera spridning och till klippet har polisen valt låten ”Whiskey lullaby” där Brad Paisley sjunger:

”She broke his heart, he spent his whole life tryin' to forget

We watched him drink his pain away a little at a time”

Men det var ingen bluff – områdespolisen Emma Svensson som lagt upp klippet har försvarat det i Nyheter 24 och säger att hon är nöjd med alla ”styrkekramar” i kommentarsfältet under klippet.

Mina tankar går då till föräldrarna och andra som skulle kunna drabbas i en liknande situation:

Tänk om en mamma och pappa kollade på den lokala polisens Tiktok-konto och såg detta, lyssnade de på musiken och förstod syftet med hashtaggarna. Det ska ingen behöva uppleva.

Det aktuella kontot på Tiktok är ännu ett exempel på poliser som tramsar runt i sociala medier. På hennes konto finns också filmer där en liten ekorrbebis räddas av polis i uniform, en sälunge som får åka polisbil och en film där polisen poserar med förstärkningsvapen. Klippen med ekorren och vapnet är riktiga klickraketer.

I lokaltidningen läser jag att poliserna på orten har utbildats av skolbarn inför sin närvaro på Tiktok.

Kanske hade det varit bättre om polisiärt sunt förnuft varit rättesnöret.

Problemet verkar just nu vara att reglerna för polisiär närvaro i sociala medier som satts upp internt upplevs vara så rigida att de som ändå ger sig hän halkar runt som Bambi på julafton.

I flera sammanhang har jag hört polischefer som klagat på att det är omöjligt att följa instruktionerna för närvaro i sociala medier och att slutsatsen blir att det är lika bra att låta bli.

Andra har uppenbarligen valt att i stället slå dövörat till.

Och det gäller inte bara det senaste exemplet med dödsbudet som blev poliscontent på Tiktok.

Instagram är också fullt av poliser som jönsar runt och beter sig i olika sammanhang. Fredagsdanser i uniform blandas med bilder från polistillslag.

Omdömeslösheten är slående ibland.

Men det finns också goda exempel och jag förstår att närvaron kan ha sina poänger.

Förtroende för svensk polis har ökat på senare år och då ska inte Twitterkonton som @YB_Sodermalm underskattas.

Områdespolisen Viktor Adolphson har bidragit till att polisens förtroende ökat men också att fler fått upp ögat för yrket – och kanske funderat på att söka sig till polisutbildningen som är det högre syftet med att poliser möter unga i sociala medier.

Med då måste omdömet vara påkopplat för att inte förtroendet i stället ska skadas. Och Adolphson konstaterar mycket riktigt på sitt konto att: ”Jag vill inte se kollegor som dansar, gråter eller apar sig rent allmänt i uniform. Det är en uniform och yrkesstolthet som ska upprätthållas. Inte bli en clownkostym.”  

För det här inte bara om dödsbudet som nu blev innehåll på Tiktok eller tramsiga fredagsdanser. När uniformen är på ska inte man heller inte knäböja under demonstrationer.

Och polisens kommunikationsavdelning ska inte göra realityserier, som i ett pinsamt exempel från hösten 2020, där barn hörs gråta i bakgrunden vid ett gripande och poliser klagar över att maten blir kall när larmet går. Polisens egen realityserie om patrullerna i Helsingborg försvann lyckligtvis fort från polisens kanaler i sociala medier trots en massiv reklamkampanj.

Tyvärr finns det dåliga omdömet ändå kvar på sina håll.