I dag är samhället oroande polariserat. Repressiva och nationalistiska krafter växer sig starka inom och utom vårt lands gränser och behovet är skriande av en ärlig berättelse om samhället som den stora publiken tar till sig.
Kring oss försvinner medier i den utslagning som sker i vår bransch på grund av digitalisering och skoningslös konkurrens från internationella aktörer. De som finns kvar smalnar av och väljer bort till den grad att experter varnar för att morgonpressen riskerar att bli en företeelse för en elit, med ett innehåll som bara riktar sig till några få.
Expressens jobb är att berätta om verkligheten såsom den ser ut, på ett sätt som når de riktigt stora läsar- och tittarskarorna. När andra stannar bakom skrivbordet är vi på plats och rapporterar om människorna och deras utmaningar i Kiruna, i Krylbo och i Kabul.
Vi är en klassisk kvällstidning. Vi är först med nyheten, vågar mer än andra för att få fram den, sätter agendan med våra publiceringar, har den lilla människans perspektiv när vi gör journalistik samtidigt som vi har de största profilerna i våra spalter. Och vi har alltid en mix av nyheter, nöje, sport och opinion i alla våra kanaler eftersom Expressen inte är för fin för något ämne som berör.
Vi är en klassisk kvällstidning, men på ett modernt sätt. Vi skriver ingen på näsan, varken våra kollegor eller vår publik. Vi lyssnar och tar till vara åsikter och insikter från varandra och från våra läsare och tittare.
Det finns starka krafter som vill ge en särskild bild av samhället för att främja sitt budskap. Det finns också både medier och särintressen som vill påverka åsikter genom att inte bara tycka utan också kritisera andra i hårda ordalag, ibland med syfte att helt tysta sina meningsmotståndare.
Därför publicerar Expressen en mångfald av röster, i nyhetsrapportering och i kolumner. Vi ryggar inte för obekväma åsikter, inte heller för dem som kritiserar oss. Detta eftersom vi värnar yttrandefrihet och förnuft och räknar med att våra läsare och tittare mår bäst när de får alla perspektiv och kan välja själva.
Jag är glad och hedrad att ägarna, styrelsen och vd har gett mig förtroendet att leda Expressen. Men ännu gladare är jag över att få jobba med den redaktion som under tuffa förutsättningar nu gör bättre journalistik än någonsin, hela tiden gör nya, kreativa insatser och varje dag skapar berättelser som berör och lockar en allt större publik.
Expressen har rekordmånga 5,1 miljoner användare i mobilen varje vecka, varje dag når vi 3 miljoner människor genom alla våra kanaler. Det finns få om ens någon bland journalistiska verksamheter med nyhetsambitioner i dagens Sverige som kan mäta sig med den publik och tillväxt av läsare och tittare som Expressen har.
I dagens läge kommer den publiken inte gratis, det är vi mycket medvetna om. Och oavsett om vi är störst i mätningar eller bäst i utmärkelser så kommer Expressen att jobba hårdast för nyheterna, för att väcka tankar och idéer, oroa när det är befogat och förarga en och annan på vägen.