Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Diamant Salihu

Vi måste bli medvetna om splittringen mellan muslimer här i Sverige

Återvändande IS-krigare är inte det enda vi bör oroa oss för. Vi måste bli mer medvetna om splittringen mellan muslimer i Sverige. Det har gått så långt att barnen frågar varandra om de är shia eller sunni.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det är fyra år sedan inbördeskriget i Syrien började med demonstrationer efter att tonåriga pojkar i Daraa gripits för regimkritiskt klotter. 215 000 människor har dött sedan dess. Världens fiende har med åren växlat från Syriens president Bashar al-Assad till Abu Bakr al-Baghdadi, ledaren för terrorsekten Islamiska staten.

Kriget har också delvis övergått till att bli en kamp mellan sunniter och shiiter. Det påtalade Leif Stenberg, professor i islamologi, redan för ett år sedan. Samtidigt skrev Göran Larsson, professor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet, rapporten "Shia-muslimer i Sverige - en kortfattad översikt", tillsammans med forskaren David Thurfjell vid Södertörns högskola.

Forskarna varnade för att internationella konflikter, främst den i Syrien och Irak, också leder till spänningar mellan sunniter och shiiter i Sverige. Jag har inte förrän nyligen insett att vi bör ta deras varning på större allvar.

Från Göteborg, Stockholm och Malmö hör jag oroliga röster som berättar att det i vissa stadsdelar gått så långt att man kan höra skolbarnen fråga varandra: Är du shia eller sunni?

Konflikten inom islam började efter profeten Muhammeds död 632. Shia ville att Ali, profetens svärson, skulle bli arvtagaren. Sunni ansåg att den mest respekterade och kapable skulle bli ledare, kalif. Skillnaderna är många fler och rör allt från hur bönen ska genomföras till hur Koranen ska tolkas.

 

Sunni segrade då och utgör i dag 85-90 procent av världens muslimer. Shia är däremot en majoritet i Iran, Azerbajdzjan och Irak. Trots en majoritet i Irak styrde Saddam Husseins sunnitiska klan landet, åtminstone fram till 2003. Efter USA:s invasion tog shia makten och nu var det sunni som fördrevs och diskriminerades.

Sedan dess har sunnitiska extremister växt i kaoset. En av dem är irakiske IS-ledaren Bakr al-Baghdadi. Han greps av USA:s styrkor 2004 och satt länge inspärrad på lägret Camp Bucca tillsammans med andra sunniter som skulle komma att leda det framtida IS. En majoritet av de 300 svenska IS-krigarna är islamistiska sunnianhängare.

När sekten vann territorium var det många desperata sunniter i Syrien och norra Irak som såg IS som räddare. De skulle nu få skydd från Iraks shiitiska regering och från den syriska regimens alawiter, en shiagren som Bashar al-Assad tillhör, och från shiitiska och Assadtrogna libanesiska och islamistiska Hizbollah.

 

Det här påverkar sunnimuslimer i Sverige vars anhöriga mördats och diskriminerats, men också de shiamuslimer och andra religiösa minoriteter som flytt IS folkmord och terror - och blev grannar med deras sympatisörer.

En skånsk sunnimuslim berättar:

"Hat existerar här men saken är den att man inte uttrycker det: Du hailar en tyrann som dödade mig, jag hailar en tyrann som dödade dig, men vi umgås fortfarande, och vi säger inte rakt i ansiktet att vi hatar varandra."

En shiamuslim i Göteborg säger:

"För oss handlar det inte OM det kommer att bli terrordåd mot shiamuslimer här. Det handlar om NÄR. De har ett öppet hat mot oss."

Vi kan inte vänta på att kriget i Syrien ska ta slut.

Religiösa samfund, skolor, politiker, medborgare.

Alla har vi ett ansvar att visa att religiösa konflikter inte hör hemma i vårt demokratiska samhälle.