Carl Bergqvist

Därför slår Gripen alla i en Top Gun-fight

Jas 39E är ett flygplan som avhjälper flera av de svagheter som dagens plattform har inbyggt i sig, skriver Wiseman.
Tom Cruise i "Top Gun".
Foto: Paramount Pictures/ALL OVER PRESS

"That's a pretty bold statement!"

"Ja", svarade jag den amerikanske generalen, "men det är också helt sant".

För snart sex år sedan hade jag i uppdrag att flyga honom i en tvåsitsig Gripen. Han var ställföreträdande chef för det amerikanska flygvapnet i Europa och hade nästan 500 flygtimmar i strid över Irak och Afghanistan - som general, vilket gjorde honom unik i världen.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Generalen frågade mig när vi presenterades om jag var nöjd med att flyga Gripen. Jag sa att det var jag verkligen och exemplifierade det med att jag aldrig förlorat en kurvstrid mot ett amerikanskbyggt stridsflygplan och då hade jag övat mot alla utom F-22.

Kurvstrid är måhända inte längre det mest moderna sättet att strida med flygplan, men det är ändå ett klassiskt mått bland piloter på hur "bra" ett flygplan är. (För den som inte är bekant med begreppet är kurvstrid den typ av luftstrid filmen "Top Gun" försöker efterlikna,)

Några timmar senare hade vi landat efter att ha provat på lite Close Air Support och även en kortbanelandning på Vidselbasen i dåligt väder. En lyrisk general kunde avrapportera till sin svenska motsvarighet att vi landat mitt ute i skogen och stannat på drygt 300 meter.


Som stridspilot är Jas 39 ett fantastiskt flygplan att flyga - av den enkla anledningen att man inte behöver ägna så mycket energi åt att flyga och det man inte lägger på att flyga kan man i stället fokusera på att strida. På några minuter i simulatorn kan man utan problem lära någon som aldrig spakat ett flygplan att landa i sämsta tänkbara väder.

Just användarvänligheten och den situationsuppfattning som datorsystemen erbjuder, brukar vara det första utländska piloter påpekar när de får prova Jas 39. Det andra hur otroligt det är att ett litet land som Sverige lyckas ta fram något som har så hög kvalitet. Det är något som vi ska vara oerhört stolta över i Sverige och något som gett stora avkastningar i både forskning och i företag.

Första anskaffningen 1982 (Jas 39A) gjordes med specifikation utifrån dåvarande omvärldssituation. I mitten av 90-talet anskaffades en uppdaterad variant (39C) av samma grundflygplan, men nu med möjlighet till internationella operationer vilket den nu avvecklade Jas 39A hade mycket svårt för.

För drygt 10 år sedan hade vi en lista på över 100 mer allvarliga punkter som förhindrade en effektiv användning vid operationer som den över Libyen. Den hade varit omöjlig att genomföra. I april fick Flygvapnet den senaste mjukvaruuppdateringen av Jas 39C som förbättrar flera funktioner i flygplanet. Framförallt införs den nya europeiska jaktroboten Meteor som Sverige är först med i världen.

Den roboten i sig höjer tröskeln för ett militärt angrepp på Sverige rejält och lindrar flera av de begränsningar flygplanet faktiskt har.


Jas 39 är i grunden ett mycket litet stridsflygplan, vilket sätter begränsningar i räckvidd, fart och framför allt vapenlast som kan medföras. Tidigare, när Sverige hade 300 flygplan och över 30 flygbasområden var detta inget problem.

I dag, med mindre än 100 flygplan och fem flygbaser, samt ett betydligt större operationsområde, är det ett problem.

Onsdagens roll-out i Linköping av den nya Jas 39E skedde därför inte en dag för sent. Det är ett flygplan som avhjälper flera av just de svagheter som dagens plattform har inbyggt i sig på grund av hur världen såg ut 1982.

När riksdagen 2012 fattade beslut om att anskaffa Jas 39E beställde man 60 stycken. Det var den siffra Försvarsmakten då sade var en absolut minsta anskaffning under förutsättning att dessa kompletterades med långräckviddigt luftvärn.

Sedan 2012 har säkerhetssituationen i vår omvärld och framför allt närområdet ändrats radikalt till det sämre. Det är fortfarande 60 flygplan som beställts och något långräckviddigt luftvärn har det inte blivit. Att varje 39E kommer att kräva att komponenter tas från demonterade 39C tar också bort den politiska handlingsfriheten att behålla ett högre totalantal flygplan, samtidigt som Flygvapnets numerär minskar i den tid där osäkerheten riskerar att vara som störst.

Det är saker som varken Jas 39 Gripens användarvänlighet eller våra piloters skicklighet kommer att kunna avhjälpa.

VECKANS WISDOMS

Större - och bättre

Jas 39E kommer med sin nya större motor inte bara att kunna flyga fortare, utan även ta mer last vilket har varit en av de största begränsningarna med de gamla flygplanen.

Den något större kroppen rymmer också mer bränsle, vilket ökar räckvidd och uthållighet. Samtidigt får flygplanet en helt ny radar som fullt ut kommer att kunna nyttja den nya jaktroboten Meteor samtidigt som till exempel markmål kan följas.


Jaktroboten Meteor

Meteor är en helt ny europeisk jaktrobot som under de närmaste åren kommer att vara världsledande med sin mycket långa räckvidd och avancerad målsökare och datalänk.

Här är Jas 39C först ut med roboten och medan andra europeiska flygplan får roboten först om några år. Robotens motor avhjälper också svagheterna som Jas 39C har med toppfart.


Telekrigssystemet ger ökad överlevnadsförmåga

Redan Jas 39C har ett telekrigssystem som väckt viss uppmärksamhet på internationella övningar och uppskattning hos både svenska och utländska piloter.

I Jas 39E är telekrigssystemet med dess störsystem och motmedel ett av de stora uppgraderingsområdena för att öka överlevnadsförmågan i strid, i stället för att satsa på dyr stealthteknik.