Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Britta Svensson

Pippi visar att kvinnlig kreativitet
är hårdvaluta

Pippi har fyllt 70 och är en miljonindustri.

Inget förtryck kan hindra kvinnor från att fantisera.

Kvinnlig kreativitet är hårdvaluta i affärsvärlden.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Jag tänkte tanken när jag såg tv-dokumentären om Astrid Lindgren. Här är en kvinna som ytligt sett inte har så mycket att komma med, karriärmässigt. Ett barn utom äktenskapet som hon har lämnat bort, en man som dricker och bedrar henne, ett strävsamt liv i Stockholm långt från barndomsidyllen.

Ingen skulle anställt henne som vd för ett storföretag.

Ändå har hon skapat hundratals miljoner i intäkter, massor av arbetstillfällen och försörjning för alla sina barnbarn. Bara genom sin fantasi.

Den oerhörda samhällsnyttan av kvinnlig kreativitet borde skapa en hel kläckningsindustri för talanger. Men det är fortfarande mest pojkar och åter pojkar som omhuldas. Kvinnliga supertalanger kämpar ofta ensamma.

J K Rowling är ett annat exempel. Hon var arbetslös, fattig och ensamstående mamma, när hon kom på Harry Potter och hela hans värld. Hon skapade guld ur ingenting.

Om den kvinnliga fantasins omvandling till hårdvaluta handlar filmen "Saving Mr Banks", där Tom Hanks spelar Walt Disney, mogulen i Hollywood som är besatt av Mary Poppins. Det är en engelsk sagofigur skriven av en kvinna som likt J K Rowling gömmer sig bakom initialer som ska se manliga ut.

P T Travers.

Filmen visar den misär hon, som egentligen hette Helen Goff, kommer ifrån, med en alkoholiserad far som förlorar jobbet som bankdirektör och dör i fattigdom i Australien. En moster dimper ner när det är som värst och skapar ordning. I ett magiskt förvandlingstrick blir hon bokfiguren Mary Poppins, som författarinnan älskar så mycket att hon vägrar släppa henne till Hollywood.

Filmen handlar om hur Walt Disney tjatar, och till slut lyckas. För Mary Poppins, den utsatta flickans fantasifigur, är hårdvaluta.

Disneybolaget har inte släppt greppet om de verkligt bra historierna. Visserligen är "Frost" inspirerad av H C Andersens saga om snödrottningen, men medan den handlar om en flickas och en pojkes vänskap, är filmens tema systerskap.

Den är regisserad av en kvinna, Jennifer Lee. Hon är den första kvinnliga regissör som gjort en tecknad Disneyfilm, och den första kvinna vars film dragit in mer än en miljard dollar. "Frost" är en megasuccé världen över, och frågar du mig är det för att den får energi av kvinnlig kreativitet och kvinnligt tänkande.

Kvinnlig kreativitet är hårdvaluta.

Tänk bara "Fifty shades of grey" och för den delen alla svenska kvinnliga deckarförfattare.

En annan sak jag tänkte på när jag såg Astrid Lindgren-filmen var: ju värre desto bättre. Fantasin och skapandet får alltså näring av sorger, motgångar och förluster. Det är de som får Mary Poppins att flyga.

Det är ett stort lurendrejeri att det skulle löna sig för kvinnor (som inte vill bli modebloggare eller modeller) att noppa, raka, färga, banta och shoppa fram en idealbild av sig själva. Eftersom detta är europeiska melanomveckan, då man ska kolla om prickarna man har är cancer, och lära sig solskydd, är temat "Gilla det skinn du fötts i".

En väldigt bra paroll. Den som gillar sitt skinn och ger sig tid att fantisera kan bli en vinnare.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!