Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Atilla Yoldas

Vägra de rasistiska kraven, hemtjänsten

Foto: Colourbox
Foto: Evelina Carborn/Expressen

Vårdtagare inom hemtjänsten kan säga ”nej, tack” till utländsk personal.

Nu bör cheferna rannsaka sig själva och säga nej, tack - till rasistiska krav.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

”OBS! VILL EJ HA HJÄLP AV UTLÄNDSK PERSONAL... VIKTIGT ATT DETTA FÖLJS!!”

I fet, röd text mot en gul bakgrund skriker hatet. Orden är skrivna på ett dokument från hemtjänsten i Sundsvall som P4 Västernorrland kommit över i sin granskning. Bilden på varningstexten i versaler såväl kritiseras och hyllas på nätet. Många tycks chockade över vad avslöjandet visade. Dokument från länets kommunala hemtjänster visar att vårdtagare har kunnat välja att inte få personal som har utländsk bakgrund.

 

En enhetschef i Ånge berättar att de tar hänsyn till att vårdtagarna inte vill ha utländsk personal. Enhetschefen i Timrå gick steget längre och jämförde förbud mot utländsk personal med förbud mot katter – det finns ju trots allt vårdtagare som är allergiska.

Flera av de anställda menar att det inte handlar om bristfälligt språk, snarare ”fel hudfärg”. Förvånad?

Det här är bara ett tecken på den rasism som i synnerhet genomsyrar arbetsmarknaden i vårt samhälle. Etnisk diskriminering har länge uppmärksammats inom forskning, där en systematik har blottats åtskilliga gånger. En person med arabiskt klingande namn har 50 procents mindre chans att få en jobbintervju jämfört med en person med ett svenskt klingande namn – trots samma kompetens.

 

För personer med utländsk bakgrund är föreställningar om bristande kompetens, ojämlika anställningsvillkor, förnekade förmåner, fördomar och rasism tydliga effekter av strukturell diskriminering, enligt en rapport från LO.

 

Många undersökningar leder till samma slutsats. Hur du ser ut, var du kommer ifrån och vad du heter påverkar dina möjligheter på den svenska arbetsmarknaden. Vad händer då när enhetschef efter enhetschef inom hemtjänsten går med på dessa orimliga krav från vårdtagare? De bidrar till en struktur som missgynnar en stor del av vår befolkning. I stället för att säga nej till rasism förstärks en föreställning där Aliya Mohammad per definition skulle prestera sämre än Johanna Svensson.

 

När P4 Västernorrland ringer tillbaka till enhetschefen i Ånge medger hon att det hon tidigare sagt om att inte anställa utländsk personal ”låter jättedumt”. Dessa två ord bör hon repetera inför nästa vårdtagare som ställer rasistiska krav på hennes verksamhet.