Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Atilla Yoldas

Facebook är fikarummet – Google vår högra arm

Ingen är oss är beredd att sluta fika eller amputera armen, skriver Atilla Yoldas. Foto: Colourbox / Lev Dolgachov

Vad skulle få dig att logga ut från sociala medier för evigt?

För mig krävs det tyvärr mer än nazistpropaganda, hat och otillåten spridning av privata uppgifter.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

I dag har jag redan scrollat i flödet på Facebook vid flera tillfällen, öppnat Instagram minst tio gånger och tittat på två klipp på Youtube. Dessutom har jag desperat googlat efter premiärdatumet för uppföljaren till ”Toy Story”.

I mina flöden har jag sett selfies, bilder på våfflor, hundar och stränder, antirasistiska uppmaningar, feministiska budskap och otaliga kärleksförklaringar. Sedvanligt har jag ignorerat de riktade annonserna som syns i periferin på Facebook och snabbt svept förbi reklamen på Instagram för de otroligt fula tröjorna med tryck som ”riktiga svenska män föds i mars”. Trots allt sitter rutinen i scroll-tummen och like-fingret i muskelminnet efter flera år av sociala medier-beroende.

Men hur skulle mina rutiner se ut om innehållet på mina sociala plattformar hade sett annorlunda ut? Tänk om strandbilderna tog mindre plats och konspirationsteorierna växte. Om de antirasistiska budskapen byttes ut mot nazistisk propaganda och kvinnokamp blev kvinnohat.

 

Under de senaste veckorna har hård kritik riktats mot Google och Youtube för att tillåta spridningen av högerextremt och antisemitiskt material. Exempelvis har nazisten Bo Nilsson från Nordiska motståndsrörelsen dömts för hets mot folkgrupp efter att ha spridit nazistpropaganda på Youtube – men videon låg kvar länge, domen till trots, innan den till slut blockerades. Även Facebook har fått kritik efter skandalen tidigare i mars där forskningsföretaget Cambridge Analytica utan tillåtelse samlade in personlig data från 50 miljoner användare som en del av arbetet med president Donald Trumps kampanj.

Som privatperson tvingas jag acceptera att jag kanske inte har särskilt stor möjlighet att gömma min religiösa övertygelse på Facebook från företag och politiker eller hålla nazipropaganda på avstånd när jag googlar. Samtidigt hoppas jag att nätjättarna har lärt sig en läxa.

 

Det är också så att vi behövs i de sociala kanalerna. Oavsett om vi lägger ut selfies eller delar bilder på våfflor med överstrukna svastikor i jordgubbssylt.

Med handen på hjärtat skulle det krävas mycket innan jag bojkottar sociala medier och jag är övertygad om att få skulle ta bort alla sina konton. Eller skulle du, i stället för att googla, hellre fråga personer på gatan när ”Toy Story 4” har premiär? Jag tror inte det; du har säkert redan googlat. Facebook är fikarummet och Google vår högra arm – och ingen är oss är beredd att sluta fika eller amputera armen.