Ann-Charlotte Marteus: Svenska läkare avundas dr House

Publicerad
Uppdaterad
Expressen getinglogga
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Ann-Charlotte Marteus.

Sjukhusserien "House"

började strålande. Inte bara för att dr House gestaltas av den brittiske komikern och musikern Hugh Laurie, utan för att House syn på sjukvård och medicin är tankeväckande. Vi lever i medikaliseringens tid. Tillstånd som förr betraktades som sociala, psykologiska eller bara normala får numera medicinska diagnoser och kurer. Det är en utveckling med både mänskliga och ekonomiska nackdelar. Icke-medicinska problem "felarkiveras" ju när de hamnar i sjukvården, vilket minskar möjligheten att lösa dem effektivt. Och sjukvårdsapparaten riskerar att kollapsa när den ska ta hand om alltfler diffusa åkommor.

"House" tycks förkroppsliga motståndet

mot den utvecklingen. Han är inte intresserad av patienter. Patienter är subjektiva. De ger felaktig eller vilseledande information, hävdar han: "Patients lie." "Patienter ljuger". "House" litar på de medicinska bevisen, punkt slut. När han träffar en patient som hävdar att han lider av CFS - den amerikanska motsvarigheten till utmattningsdepression - muttrar han hjärtlöst att "Du var inte för utmattad för att leta diagnoser på internet, tydligen".

När patienten tillägger

att han nog har en släng av fibromyalgi, också, får han ett gapskratt till svar. Och en medicinburk med sockertabletter. Jag anar att en och annan svensk läkare avundas "House", trots att man lätt inser att han är en minst sagt förenklad dramakaraktär i en skräddarsydd värld. Men som tankeväckare i medikaliseringens tidevarv är han alltså inte så dum.

DAGENS RÄTT

Varannan damernas.

DAGENS FEL

Gubbröra.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag