Alex Schulman

Var är vreden när Hanif Bali ljuger?

Publicerad

Den mörkhyade pojken som i H&M:s reklam bar en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” är den senaste veckans mest diskuterade människa på planeten jorden. 

Ju fler krönikor, analyser, arga tweets och Instagram-vrede jag tagit del av, desto mer förbluffad har jag blivit. 

Expressen getinglogga
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det är en känsla av overklighet som nu ringer i huvudet när jag inser att dagarna går och debatten bara fortsätter. De flesta av Sveriges kolumnister har nu luftat tankegodset kring detta, i mer och mer aparta vinklar, med större och vildare vrede. Rekord i uppbragthet togs kanske av Jonas Gardell som först gick till attack mot en kvinnlig journalist som tyckt helt fel i ämnet och sedan föreläste om rasismen som sådan, globalt och historiskt, från 1800-talets slaveri till rasism bland fotbollsfans år 2017. 

Allt detta för ett misstag på H&M:s reklamavdelning. 

För det är som om alla glömt bort det i vreden, att det var ju inte avsiktligt. Om det faktiskt hade funnits ett uppsåt, om det var så att H&M faktiskt hade en hemlig agenda som gick ut på att genom sina marknadsföringskanaler sprida rasism och hatpropaganda mot andra etniska grupper, då hade det ju verkligen funnits skäl till vreden. Men det verkar de flesta vara överens om: det var inte med meningen. 

Den mörkhyade pojken som i H&M:s reklam bar en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” är den senaste veckans mest diskuterade människa på planeten jorden. Foto: TT NYHETSBYRÅN

 

LÄS MER: H&M-butiker vandaliseras efter rasism-anklagelser

 

Så fort H&M upptäckte att misstaget gjorts tog de bort bilden från webben, drog in tröjan helt och kommunicerade snabbt i sina kanaler en ursäkt som var tydlig, och som verkade sann och uppriktig.

Trots det har hatet fortsatt. I kommentarsfälten lovar folk varandra att bojkotta butiken för evigt. I andra länder är det värre, i Sydafrika stormar folk butikerna. Poliser skjuter på demonstranter med gummikula. 

All denna vrede – för ett klumpigt misstag. 

Kanske är den sån, den nya tiden, att uppsåtet inte är lika viktigt längre. Människor utan uppsåt, som H&M, straffas hårt. Och människor med tydligt uppsåt kommer undan. 

Den moderata riksdagsmannen Hanif Bali är motståndare till generös flyktingmottagning generellt och har på sistone kritiserat det faktum att ensamkommande unga asylsökande kan få stanna kvar i Sverige så länge de går i gymnasiet. Häromdagen ville Bali visa vilka problem invandring och denna lag medför och lade ut en film på Twitter som föreställde ett gäng invandrade elever som bråkade i en skolklass inför en lärare som helt tycktes ha förlorat kontrollen över situationen. 

Det är mest lärare som hör av sig och förtvivlat försöker förklara att det är en felaktig bild av skolan Bali sprider. I övrigt tystnad. Foto: PATRIK ÖSTERBERG / IBL

 

ALEX SCHULMAN: För tre år sedan hade Hanif Bali fått sparken

 

Det Hanif Bali inte berättade var att klippet är 10 år gammalt. Och kom från en skola som är nedlagd. Detta är ett medvetet sätt att sprida lögner och försöka manipulera verkligheten. Här finns ett tydligt uppsåt och det är att sprida den här felaktiga bilden av svensk skola, och samtidigt misstänkliggöra ensamkommande asylsökande i Sverige. 

Jag läser reaktionerna under filminlägget på Twitter. Det är mest lärare som hör av sig och förtvivlat försöker förklara att det är en felaktig bild av skolan Bali sprider. I övrigt tystnad. Var är vreden nu då? Var är kommentarerna som kräver hans avgång? Var håller tidningskrönikörerna hus? Och varför finns det inte en enda person på Moderaterna som säger ifrån när den lögnen sprids i partiets namn på det här sättet? Varför sätter inte Ulf Kristersson stopp? Varför är det så kusligt tyst?

I stället läser jag att flera av Moderaternas länsförbund nu har nominerat Hanif Bali till Europaparlamentet. Jag tänker att så är det 2018. Desinformatörerna premieras.

Det är lögnarnas tid.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag