Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Alex Schulman

Samtalet hos Malou i TV4 sammanfattar vår samtid

Rapparen Greekazo blev intervjuad i Malou efter tio i TV4.
Malou von Sivers, Alex Greekazo och Anders Öfvergård i TV4.Foto: TV4/Skärmdump
Alex Greekazo och Anders Öfvergård.Foto: TV4/Skärmdump
Alex Greekazo och Anders Öfvergård.Foto: TV4/Skärmdump
Alex Greekazo och Anders Öfvergård hos Malou von Sivers i TV4.Foto: TV4 / Skärmdump
”Arga snickaren” Anders Öfvergård.Foto: TV4 / Skärmdump
Alex Greekazo.Foto: TV4 / Skärmdump
Malou von Sivers.Foto: TV4 / Skärmdump
1 / 9

Inslaget är 16 minuter långt, men det känns längre.

Det kanske är den längsta kvarten i mitt liv. Det känns som att den aldrig tar slut och när den väl gör det måste jag titta på den igen, för jag blir osäker: hörde jag verkligen rätt? 

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

TV4:s Malou von Sivers har bjudit in artisten Alex Greekazo, den 18-årige rapparen som på bara 4 månader har fått 40 miljoner lyssningar på Spotify. Intervjun börjar trevande men lovande. Malou är nyfiken på hans framgång. Men efter ett par minuter inser jag att det finns en agenda, här finns en plan för pojken. Plötsligt skickas Anders Öfvergård in i studion. Jag känner honom främst under artistnamnet ”Arga snickaren”. Han åker runt i landet och blir förbannad på att folk är usla på att bygga saker. Jag har sett honom genom åren, han vandrar genom livet liksom ständigt häpen över andra människors uselhet. Varje gång han kommer in i ett rum blir han förstummad över övrigas inkompetens. Och så suckar han, går och hämtar verktygslådan, tvingas riva upp hela trallen och bygga upp den från grunden. 

Jag visste det inte, men tydligen har Arga snickaren nu sadlat om och blivit samhällskritisk dokumentärfilmare. I en dokumentärserie i tre delar har han riktat blicken mot knarket i Sverige. Jag tänker först att också det här kunde bli intressant, Greekazo sjunger mycket om knark och livet i förorten, kanske är Öfvergård där för att han är nyfiken, vill veta mer. Greekazo förklarar för Malou och Öfvergård att våld och knark finns överallt i förorten, och att alla vet om det, och blir genast avbruten av Öfvergård: ”Men om alla vet om det, då undrar jag varför man ska sjunga om nåt som alla vet om?”

Det går en ilning genom mig, ett snabbt obehag, något jag inte kan sätta fingret på, för jag vet fortfarande inte vad Öfvergård är ute efter. Sen förstår jag. Han är inte där för att han är nyfiken. Han är där för att ställa Greekazo till svars. Greekazo försöker ännu en gång berätta om hur det ser ut i förorten. Han är själv inte för våld och knark, säger han, men han upplever det överallt, men blir återigen avbruten av Öfvergård: ”Jo, det vet jag. Det är ju det jag har upplevt.” Och så kommer första attacken, Arga snickaren menar att det är dubbelmoral att sjunga om knark och droger samtidigt som han är emot det. Alltmer förvirrad försöker Greekazo förklara att han sjunger om det han upplever, han rappar om en verklighet. 

Det ska bli mycket, mycket värre. 

Malou frågar vad man ska göra för att förändra tillvaron i förorten, Greekazo påbörjar ett svar och blir genast avbruten igen, av Arga snickaren, som redan sitter på svaren, eftersom han har varit ute i landet i tre episoder av sitt knarkprogram, han börjar rabbla olika typer av knark han lärt sig, han säger plötsligt ”cannabis, kola, ladd, tramadol, oxycontin…”

Greekazo är hela tiden vänlig, ständigt leende. Också när han pressas hårt, Öfvergård vill ha svar – vad ska göras för att ändra livet i förorten? Och här nås ett klimax i uselhet, när Öfvergård både skuldbelägger en 18-åring för problemen i förorten samtidigt som han kräver av honom att han ska svara på hur man löser dem. Till slut säger Öfvergård till den unge killen: ”Jag vill sträcka ut en hand och fråga: ska vi försöka ta bort den här gangstertrenden för våra unga?”

Det är som att han tror att han är på något toppmöte, de två stora makterna, Arga snickaren från den vanliga världen och Greekazo från utanförvärlden och nu ska de mötas och göra upp. Öfvergård vill ”sträcka ut en hand”. 

Greekazo förstår ingenting, men hela tiden ett under av välvilja, när Öfvergård inte ger sig, när han öppnar för att ”sätta oss ner och ta en diskussion” så säger Greekazo ja. 

Sen kollapsar intervjun, den går sönder och försvinner framför min blick, när Öfvergård plötsligt får en ny idé. Det är svårt att vara tonåring, säger han gravallvarligt. ”Man ska få så många likes som möjligt och får man inte det då ger du upp lite. Då är det lätt att hamna i fel gäng.”

Han säger så ordagrant. 

Kanske är det en liten lättnad för Greekazo ändå, för plötsligt är det inte hans fel längre, utan Instagram är inkörsporten till gängkriminalitet. 

16 minuter av fasa. 

Man kanske kunde glömma alltsammans, om det inte fanns en känsla att samtalet ändå sammanfattar hela vår samtid, hela vårt samhälleliga, politiska samtal. Alla bullrar, alla har lösningar. Och när äntligen någon som kan nåt, som vet nåt, som har historier att berätta blir inbjuden till samtal. Då lyssnar ingen. 

Greekazo berättar om miljonsuccén

Artisten pratar i en intervju med Expressen om hur han blev framgångsrik och om framtiden.