Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Träna med din hund – åtta roliga övningar

1. Plankan
Gör så här: Stå på knä ­eller tå och sätt armbågarna axelbrett i marken. Håll kroppen rak och spänn magen. När hunden är på plats på din rygg fäster du blicken i marken och står kvar så länge du orkar.
Du tränar: Mage och rygg.
Hunden ­tränar: Lydnad och ­koncentration.
Tips: För att få hunden att ligga still på din rygg medan du tränar kan det vara bra att öva hemma först. Det underlättar när ni kommer ut på platser där hunden lättare blir ­distraherad.
Foto: Christian Örnberg
2. Upphopp
Gör så här: Se till att din hund ligger still framför dig. Böj på benen och "sätt dig" bakåt som om du skulle sätta dig på en stol. Låt fingrarna snudda i marken. Se till att knäna pekar rakt fram. Tryck sedan ifrån med benen till ett upphopp. Sträck upp armarna i luften och gör dig så lång som möjligt. Hunden ska ligga stilla hela tiden. Belöna hunden när du är klar.
Du tränar: Ben- och sätesmuskler.
Hunden tränar: Lydnad och koncentration. Det här är en svår övning för hunden. Att ligga helt stilla trots att husse eller matte rör på sig faller sig inte naturligt för hunden.
Tips: Om det är för svårt för hunden att ligga stilla kan du börja med att bara sträcka upp en arm i luften. Sedan ökar du dina rörelser successivt. I början ­behöver du belöna hunden oftare, kanske efter varje upphopp. Men så småningom kan du göra så många upphopp du orkar och belöna hunden efteråt.
Foto: Christian Örnberg
3. Slalom/utfall
Gör så här: Ta ett stort kliv framåt med det ena benet och sänk kroppen genom att böja på knäna. Ditt främre ben ska då vara ungefär 90 grader. Locka hunden med godis på utsidan av det främre benet så att den går under, och rundar, ditt ben. Ta sedan ett kliv framåt med det andra benet och upprepa samma sak igen. Locka hela tiden hunden med godis så att den kryssar mellan dina ben.
Du tränar: Rumpa och lår.
Hunden tränar: Sidmuskulaturen och att lösa en uppgift.
Tips: För dig som tränar agility är det här en bra uppvärmning inför sväng­övningar.
Foto: Christian Örnberg
4. Step up på bänk
Gör så här: Ställ dig framför en bänk eller sten i knähöjd. Låt hunden sitta bredvid dig och vänta på signal. Signalera till hunden att följa med när du sätter i gång. Ta då ett kliv upp på bänken med det ena benet och låt det andra benet vara avslappnat. Stå med båda fötterna bredvid varandra på bänken. Kliv ner på marken igen. Benet du lyfter upp på bänken först är också det som ska ner på marken först. Håll ryggen rak genom övningen. Upprepa tio gånger och byt därefter ben.
Du tränar: Lårets fram- och baksida samt sätesmusklerna.
Hunden tränar: Rumpa, bakre delen av ryggen och frambenen.
Tips: Om Piraya sitter ner före varje hopp upp på bänken blir det lite tyngre för henne, eftersom hon då startar från en ­sittande position. Hunden lägger mest tyngd på benen närmast dig. För att hunden ska få en jämnare muskulatur är det viktigt att låta hunden byta sida under övningen.
Foto: Christian Örnberg
5. Squats
Gör så här: Säg åt valpen att sätta sig ner. Puta ut med rumpan samtidigt som du långsamt böjer på benen som om du skulle sätta dig ner. Håll ryggen rak. Knäna och fötterna ska peka rakt fram. Res dig sedan långsamt tills du kommer upp i utgångsposition. Belöna hunden ­efter varje upprepning i början. Så småningom kan den sitta still genom hela övningen och få belöning när du är klar.
Du tränar: Stabiliteten i överkroppen, lårens fram- och baksida samt rumpa.
Hunden tränar: Att vara kontrollerad och lyda matte. Det är svårt för en valp att sitta still när matte rör på sig. Nästa steg blir att klara att vara stilla när matte gör upphopp och andra livligare övningar.
Tips: Gör så många squats du orkar, men 10 x 3 brukar vara lagom. Då gör du tio squats innan du vilar, och upprepar det tre gånger.
Foto: Christian Örnberg
6. Jägarvila
Gör så här: "Sätt dig" med knän och höfter i 90 graders vinkel mot ett träd eller en vägg. Pressa ryggen mot trädet och behåll vinkeln på benen under hela övningen. Sitt kvar så länge du orkar och håll din valp i famnen.
Du tränar: Benstyrka.
Hunden tränar: Att låta sig hanteras av sin matte. Det har du som hundägare nytta av nästa gång klorna ska klippas.
Tips: Lugna övningar som den här, utan för många störningsmoment, passar bra att göra med en valp. Den behöver öva på att vara lugn i ­husses eller mattes knä.
Foto: Christian Örnberg
7. Intervall­träning
Gör så här: Gå upp med hunden högst upp i backen och lämna godis eller leksak där. Gå sedan ner tillsammans. Ställ er i startposition och spring uppför backen så fort ni kan. Om du springer uppför backen samtidigt som hunden får du draghjälp eftersom den springer fortare.
Du tränar: Explosivitet och kondition.
Hunden tränar: Explosivitet och lydnad.
Tips: Du kan variera övningen genom att ibland låta hunden sitta kvar nedanför backen när du springer upp. Sedan kallar du på hunden från toppen. Det blir ett extra träningsmoment i lydnad för hunden.
Foto: Christian Örnberg
Löpning med draghjälp i terräng
Gör så här: Du behöver ett dragbälte och dragsele för den här övningen. Koppla ihop dig med hunden och ge er ut på en löprunda i terrängen. Ni kan också springa på slät mark. Det kan vara kul att variera underlaget från gång till gång.
Du tränar: Benmuskler och kondition.
Hunden tränar: B­akdelen och ­ryggmuskulaturen.
Tips: I början kan du behöva lägga ut en godis eller leksak för att få hunden att förstå att den ska dra. Men de flesta hundar drar ändå.
Foto: Christian Örnberg
1 / 8

Varför lämna din lilla kompis hemma för att åka till gymmet, när ni kan träna tillsammans? Hundtränaren Eva Marie Wergård visar 8 övningar som ger både dig och din hund en ordentlig genomkörare.

Eva Marie Wergård

Ålder: 31.
Bor: Stockholm.
Intressen: Djur, natur och motion.
Gör: Doktorerar inom etologi med inriktning på djurträning, håller i hundkurser, föreläser om bland annat tävlingspsykologi och djurträning.
Tränar: Vid sidan av att träna barmarksdrag, ­vallning och agility med sina hundar tränar Eva Marie kondition och styrka tre gånger i veckan. Även det gör hon tillsammans med hundarna.

Hundar: Piraya, 10 år, Papillion. Ozelot, 4 år, Border Collie. Bat, 1 år, Border collie.

Eva Maries 4 smarta träningstips!

1. Bygg upp ­hundens kondition

Gå inte ut och spring en mil med en otränad hund. Träna upp din hund successivt. Ofta har hundar en bättre grundkondition än människor, men en hund som bara har gått kopplad under kortare promenader behöver du bygga upp. När hunden väl har tränats upp och fått en grund­kondition orkar den däremot betydligt mer än sin ägare.

 

2. Anpassa träningen efter hunden

Du kan träna tillsammans med de flesta familjehundar. Men det finns raser som är lite tyngre och har kortare nosvägar, till exempel bulldog. De orkar inte springa så långt, men det hindrar inte att de är med och tränar styrka. Anpassa träningen efter ­hunden, helt enkelt.

 

3. Välj tränings­moment efter årstid

Olika årstider passar förstås olika bra ihop med olika typer av träning. På vintern kan du ta fram skridskor och skidor. När det blir varmare är simning bra träning för både hund och människa. Simning är bra för att få hunden att jobba liksidigt. Du kan exempelvis simma i åttor så att hunden får använda båda sidorna av kroppen lika mycket. Tycker hunden att det är läskigt att simma brukar det hjälpa att sätta på den en flytväst.

 

4. Hitta på ett ­peppord

Säg samma sak till din hund varje gång ni ska ut och träna. Det behöver inte var mer fantasifullt än "Ska vi ut och träna?!". När du har sagt det några gånger lär sig hunden att det är dags för träning och blir ännu mer peppad. Det smittar av sig på dig också!

Djurtränaren Eva Marie Wergård, 30, tävlar i agility, vallning och barmarksdrag med sina hundar. För att orka måste både hon och hundarna vara vältränade. Det brukar bli åtminstone tre träningspass varje vecka för Eva Marie och hennes fyrbenta vänner. De kör ofta mixade pass där de tränar både snabbhet, kondition och styrka.

- För tillfället är det fokus på snabbhet eftersom jag tävlar i barmarksdrag med Ozelot och vill få upp min hastighet. Då är intervallträning effektivt, säger Eva Marie.

Testa olika underlag

Hon rekommenderar att träna på olika underlag. Asfalt, gräsmatta och terräng belastar musklerna olika.

- När man arbetar på olika underlag har man olika balans i kroppen. Då tränar man fler muskler. Att köra intervallträning i en backe med sandunderlag är mycket tuffare än att göra det på fast mark.

Eva Marie föredrar att träna i terräng eller på gräs hellre än asfalt. På samma sätt som asfalt kan slita på hundägarens knän och leder kan även hunden ta skada.

- Tränar man för mycket på asfalt sliter det på trampdynor och ligament. Men det är ingen fara om man kör något pass i veckan på asfalt, säger hon.

 

Övningarna hittar du genom att klicka igenom bildspecialen!

Fördelar med att träna med hunden

Mer tid ­tillsammans

Hunden är ett socialt djur som vill umgås med sin husse eller matte så mycket som möjligt. Om du jobbar heltid och sedan ska i väg till gymmet blir det lite tid för hunden. Väljer du att träna med hunden får ni några extra timmar tillsammans.

 

Bra för ­ kontakten

Att träna tillsammans gör mycket för kontakten mellan hund och ägare. Ni får ett gemensamt intresse och ett mål att jobba mot. Det är dessutom ett kravlöst och kul sätt att umgås.

 

Peppande ­träningskompis

Vem vill inte ha en träningskompis som alltid vill träna? Hunden är alltid laddad för ett pass med dig. Och det är väl roligare att träna med din hund än ensam? Då är ni två som kämpar tillsammans.

 

Ni blir ­samstämda

Hunden kommer precis som du att känna sig lugn och nöjd efter träningen. När du kommer hem efter ett hårt träningspass och bara vill slappa i soffan ­känner din hund likadant. Ni kan slappa tillsammans resten av kvällen!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!