Det blir inte fråga om Mad Dogs i stället för Mad Men – eller andra hundversioner av populära serier för tvåfotade varelser. Utbudet ska i stället bestå av musik, visuella effekter, tecknade sekvenser och emellanåt inslag med människor i.
Tanken är att hemmajyckarna ska få både avslappning och stimulans, och förstås känna sig mindre ensamma.
Sändningarna i Dogtv inleds i augusti och kommer att finnas tillgängliga dygnet runt i hela USA, för drygt 30 kronor i månaden.
"De har tråkigt"
Det handlar inte om underhållning utan snarare om att skapa en särskild miljö för hundar, säger Gilad Neumann som är vd för det Israelbaserade satellitbolaget Directv.
– De har tråkigt och många lider av separationsångest. Vad vi försöker göra är att ge hundar något att fokusera på i bakgrunden.
Neumann tror att hundarna kommer att titta då och då, när något intresserar dem.
– Vi har inte för avsikt att skapa en ny generation av soffpotatisar av våra hundar.
Företaget säger sig planera hundsändningar även i andra länder och överväger också en kattkanal.