Katten Kairi hittade hem – med Facebook

Publicerad

Den svenska katten Kairi reste världen runt - och kom bort från sin matte.

Nu har de återförenats tack vare att den var märkt med mikrochip och med hjälp av Facebook.

- Jag är så rörd av allt arbete som lagts ned på sökande, säger ägaren Catherine Roebuck.

En ID-märkning med mikrochip gjorde att Catherine Roebuck fick tillbaka sin bortsprungna katt. Hundratals engagerade kattvänner hjälpte också till att återställa den svenska katten Kairi till sin ägare.

Förra fredagen lämnades en till synes hemlös katt in till ett djurhem i Troutdale i den amerikanska delstaten Oregon. Personalen placerade henne i ett rum för vildkatter, men hon visade sig vara vänlig och tillgiven - och spann och strök sig mot människor som kom in.

Hittade mikrochippet

Man upptäckte snart att hon hade ett mikrochip. Men det hade inte ett vanligt amerikanskt nummer. Efterforskningar visade att numret var svenskt. Djurhemmet kontaktade svenska konsulatet och folk i Sverige, men ingen lyckades identifiera katten. Då lade man ut en efterlysning på Facebook. Den delades 700 gånger - och efter några dagar dök ägaren upp på djurhemmet.

"Kattens namn är Kairi. Hon har varit en del av min familj sedan hon var kattunge i Sverige och hon har flyttat flera gånger med oss", skriver Catherine Roebuck på Facebook.

Hon berättar att de flyttade från Sverige till Österrike, sedan till Alabama i USA och slutligen till staden Portland i amerikanska Oregon.

"Det var genom det här närverket av människor som bryr sig, som Kairis ägare fick veta att hennes älskade saknade katt väntade på henne i djurhemmet i Troutdale. Vi är glada att kunna rapportera att den svenska katten Kairi nu befinner sig i säkerhet hemma hos familjen", skriver djurhemmet på Facebook.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag