Att släppa ut katten vind för våg för att man inte får kattvakt när man ska resa på semester är aldrig okej. Foto: Colourbox
Att släppa ut katten vind för våg för att man inte får kattvakt när man ska resa på semester är aldrig okej. Foto: Colourbox

"De lämnar sin katt i en väska på bussen"

Publicerad

STOCKHOLM. Snart är det semestertider, och på många av landets katthem väntar man sig ett uppsving av övergivna katter. "Sommarkatten" har nämligen gått och blivit "semesterkatten".

Sommarkatter känner de flesta till, husdjuren som skaffas till semestern och lämnas kvar när familjen åker hem igen. Men på flera katthem ser man ett fenomen precis tvärtom – katter som lämnas bort, eller kvar hemma, när ägarna ska semestra.

– I början av sommaren ser vi en ökning av människor som gör sig av med vuxna katter. En del stoppar den i en väska och ställer på bussen eller utanför en affär. Det här tolkar vi som att det handlar om att man ska åka på semester och inte har kattvakt, och då gör man på det här viset, säger Ewa Edström på riksförbundet Svekatt.

Får klara sig själv

Det händer också att personer hör av sig efter att ha uppmärksammat att grannen åkt på semester men lämnat katten kvar, i tron om att den ska klara sig själv utomhus tills man är tillbaka igen.

– Det är oerhört ansvarslöst, varför tror man att katten skulle klara det? Man skulle knappast göra samma sak med sin hund, eller med sina barn.

Ewa Edström är bestämd i sitt budskap till kattägare som planerar semester.

– Får man ingen kattvakt, då får man antingen betala för ett kattpensionat eller stanna hemma, om man inte kan ta med den.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag