Yogan hjälpte Ulrica att bli av med smärta och stelhet

SMÄRTFRI. Ulrica Gulz, 43, var handikappad av sin smärta och behövde personlig assistent och  färdtjänst. Yogan gjorde henne frisk. "Jag klarar alla yogaställningar i dag", säger     hon.

Foto: Richard Strom

SMÄRTFRI. Ulrica Gulz, 43, var handikappad av sin smärta och behövde personlig assistent och färdtjänst. Yogan gjorde henne frisk. "Jag klarar alla yogaställningar i dag", säger hon.

Bli kvitt din smärta med yoga. Yoga minskar värk, stelhet och trötthet hos kvinnor som har drabbats av smärtsjukdomen fibromyalgi, visar en ny studie.
Yogan gjorde Ulrica Gulz, 43, frisk.
- Smärtan och stelheten är borta. Yogan har gjort att jag har kommit tillbaka till livet!

Andra har också läst

Långvariga smärttillstånd är en svensk folksjukdom. Nästan varannan svensk lider av långvarig smärta i exempelvis rygg, nacke och axlar. Omkring 200 000 av dem har smärtsjukdomen fibromyalgi.


Nu visar en ny amerikansk studie, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Pain, att yoga kan hjälpa vid fibromyalgi. 53 drabbade kvinnor lottades till att endera delta i ett åtta veckors yogaprogram eller till vanlig vård. Yogagruppen undervisades två timmar i veckan i fysiska yogaövningar, mindfulnessmeditation, andning och stresshantering.


Verksamt mot smärta

Efter kursen mådde kvinnorna i yogagruppen betydligt bättre än de i kontrollgruppen. De hade mindre smärta, stelhet, trötthet, nedstämdhet och oro. De hanterade även sin smärta bättre och blev mer aktiva.


Maria Nilsson, sjuksköterska vid Danderyds sjukhus, har forskat om yoga. Hennes studier visar att yoga verkar blodtryckssänkande och avstressande på hjärtsjuka.


Agneta Ståhle, specialistsjukgymnast och forskare vid Karolinska institutet, tror också att yoga är verksamt mot smärta:


– Vi vet med säkerhet att fysisk aktivitet är bra både för att förebygga och för att lindra smärta. Och yoga kan ju vara ett sätt att komma i gång och röra sig när man har för ont för vanlig konditions- och styrketräning.


Fysisk aktivitet hjälper mot smärta på flera sätt – bland annat genom att det ökar blodcirkulationen och sätter i gång kroppens egna smärtlindrande endorfiner. Stresshantering hjälper också till.


Drabbad i tonåren

– Känner man sig mindre stressad får man också mindre ont, säger Ståhle.


Trebarnsmamman Ulrica Gulz, 43, fick fibromyalgi i tonåren. När hon sedan drabbades av en whiplashskada blev hon handikappad. När sjukdomen var som värst var hon heltidssjukskriven och var tvungen att ha en personlig assistent.


– Jag behövde hjälp med att klä på mig och hade färdtjänst. Det var fruktansvärt.


Arbetar heltid

Tack vare yogan är hon frisk och har ett normalt liv. Nu arbetar


Ulrica Gulz heltid med att lära andra mjuk yoga, meditation och avslappning mot smärta, depression, utbrändhet och andra problem.


– Yogan har gjort att jag har kommit tillbaka till livet.

FAKTA

5 tips - så ska du träna


1. Studier visar att fysisk aktivitet hjälper mot långvarig smärta som ryggbesvär, whiplashskador, nackvärk, fibromyalgi och reumatism. Om du är otränad och lider av smärta är regelbundna promenader något som de flesta kan börja med.
2. Lyssna på din kropp och känn efter vad den klarar av. Ta hjälp av sjukgymnast.
3. Utöka träningen successivt efter förmåga. Jogging, cykling eller simning är bra konditionsträning. Styrketräning är effektivt vid smärta. e
4. Vill du prova yoga mot smärta – välj en lugn och mjuk meditativ yoga. Yoga 1–2 gånger i veckan. Du märker skillnad efter fem–sex veckor.
5. För dig som är frisk och vill förebygga sjukdomar rekommenderas konditionsträning tre gånger i veckan och styrketräning två gånger.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här