Annons
X
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 nov 2012 16:00

Yoga och du får en skönare nattsömn

PIGG. Therese Thun sover gott numera tack vare yogan. Nu hjälper hon andra och driver eget företag, Yoga-movement.se.<br>Fortsätt i bildspecialen och du får tre enkla yogaövningar för bättre sömn.

PIGG. Therese Thun sover gott numera tack vare yogan. Nu hjälper hon andra och driver eget företag, Yoga-movement.se.
Fortsätt i bildspecialen och du får tre enkla yogaövningar för bättre sömn.

1/4

Yogaövning 1 - Vänster näsborre

Yogaövning 1 - Vänster näsborre

2/4

Foto: Mikael Sjöberg

Yogaövning 2 - Nackrullning

Yogaövning 2 - Nackrullning

3/4

Foto: Mikael Sjöberg

Yogaövning 3 - Shabd kriya

Yogaövning 3 - Shabd kriya

4/4

Foto: Mikael Sjöberg

Sov gott hela natten - med enkel och effektiv yoga.
- Tack vare yogan sover jag fantastiskt skönt i dag, säger Therese Thun, 39.

Följande tre enkla övningar ­påverkar både kropp och sinne och ger tillsammans en skön och djup ­avspänning, både fysiskt och mentalt. Gör allting lugnt och försiktigt, gärna en stund både morgon och kväll. Det ska inte göra ont. Innan du börjar med övningarna, sitt en stund och andas långa djupa andetag genom näsan.

 

1 Vänster näsborre

Sitt bekvämt med rak rygg, slut ögonen, håll för höger näsborre och andas lugna djupa andetag in och ut genom vänster ­näsborre. Sitt på detta sätt i minst tio minuter. Är du väldigt stressad - gärna flera gånger per dag. Detta är en mycket ­avstressande och lugnande andningsövning som du kan göra liggande på höger sida i sängen på kvällen. Övningen kan även sänka ditt blodtryck.

 

2 Nackrullning

Sitt rak, blunda, tänk dig att du har en krita som sticker ut från hakspetsen. Rita en liten, långsam, medsols cirkel framför dig i luften. Öka gradvis storleken på rörelsen tills den blir så stor som du klarar utan att det gör ont i nacken. Ett varv tar minst tio sekunder. Andas in genom näsan i den övre delen av cirkeln, gapa samtidigt stort med ­munnen. Andas ut med hakan ner över bröstet, slappna av i käkarna. Gör detta långsamt 20 varv, byt sedan riktning och gör lika långsamt 20 varv åt andra hållet. Vila. En oerhört kraftfull stressreducerande övning som på fem minuter kan dra all stress ur kroppen. Bra att göra på sängkanten på kvällen för bättre sömn.

 

3 Shabd kriya

Sitt rak i ryggen med händerna i knät. Lägg ­höger hand som en skål i vänster hand. ­Tumspetsarna mot varandra, pekandes framåt. Ögonen bara en tiondels öppna, fokus på nästippen. Andas in genom näsan och fyll lungorna med fyra sniffar. Håll andan en stund. Andas ut genom näsan i två fnysningar. När du andas in tänk SA TA NA MA i takt med sniffarna. Under det att du håller andan tänk samma mantra ytterligare fyra gånger. När du andas ut tänk WAHE GURU tillsammans med de två fnysningarna. Fortsätt på detta sätt i upp till elva minuter.

Kom ur ställningen och sitt bekvämt några minuter efteråt, andas lugna, djupa andetag med slutna ögon och meditera på hur det känns inom dig.