Vintertrött? 10 tips som boostar energin<br />

Vintertrött och låg? Med små, enkla medel kan du få en mer ­energirik ­vardag.

Här är dietisten Maria Sitells 10 bästa energi-boostare.

Äta, sova och motionera. Det är tre viktiga grundstenar till att vara pigg och energisk.

- Ta en frukt till mellanmål, gå ut på en promenad och lägg dig klockan tio i stället för att titta på sista tv-programmet, säger Maria Sitell, dietist och folkhälsovetare.

Vinter- och vårtrötthet är inget ovanligt. Efter en period med för lite solljus känner sig många människor trötta när våren kommer. Trots värmen i luften är det en vanlig känsla att hellre vilja ligga inne på soffan än att ta sig utanför husets väggar. Men för att bli pigg är det massor av solljus som behövs.

Receptet på att få tillbaka orken är egentligen enkelt, det gäller bara att prioritera rätt.

- Dieter och andra snabba lösningar är inget som fungerar i längden. Jag brukar tänka att om jag tränar nu blir jag snyggare om tio år. Man tränar ju inte för att bli yngre, utan för att bli äldre, säger Maria Sitell.

 

Lite disciplin krävs, för vad som framför allt behövs är att lägga tid på motionen. Men det ska inte bli ytterligare en belastning i vardagen, tänk snarare att det är något enkelt och självklart.

- Se kropp och själ som en helhet. Ibland kan man må bra av att försöka tänka igenom sin disciplin. Vad är det som hindrar dig att ta itu med de goda vanorna? Försök komma på det och gör en förändring.

10 TIPS!

1. Ät regelbundet
Ät hellre lite och ofta än sällan och mycket för att få en jämn blod­sockernivå. Hoppa inte över måltider, det gör dig bara ännu tröttare.
2. Gör något kul
Hitta en må bra-aktivitet i veckan. Det kan vara att gå till frisören, shoppa, sätta sig på ett café ­eller umgås med en vän. Det viktiga är att det är något du mår bra av och som är utan prestations­krav.
3. Kom ihåg ­sömnenFoto: Monkey Business Images
Skaffa dig regelbundna sovvanor och se till att sova tillräckligt mycket. Mer och mer forskning visar hur viktig sömnen är.
4. Få upp flåset
Att röra på sig varje dag och att gå fram och tillbaka till jobbet är jättebra, men tänk på att få upp flåset också, helst tre-fyra gånger i veckan. Det är väldigt viktigt för att få i gång en bra ämnes­omsättning.
5. Var snäll mot dig själv
Sätt inte för höga krav på dig, du är ju inte mer än människa.
6. Ät efter träningen
Ät alltid efter träningen. Om du låter bli att äta efter träningen bryter du ner kroppen i stället för att bygga upp den.
7. Glöm inte frukten
Ät helst fem portioner frukt och grönt varje dag. På det sättet får du i dig massor av vitaminer, ­mineraler, antioxidanter och fibrer.
8. Se till att få frisk luft
Se till att vara ute varje dag. Solljuset är nyttigt och vårsolen gör att du vänjer dig vid den ljusa årstiden. Den friska luften är också viktig att få.
9. Se till att vila!
Om du är trött är det faktiskt okej att vila en stund. Läs en bok eller ta en tupplur. Det aktiva livet blir inte bra om du inte får återhämtning.
10. Ät sådant du mår bra av
Låt bli att låta bli mat. Hitta mat du mår bra av i stället för att tänka att du inte får äta den där tårtan. Om du skaffar dig ett positivt förhållningssätt till maten blir livet roligare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!