Vinn över sötsuget med mineralen krom

Krom kan hjälpa till att hålla både blodsocker och sötsug i styr. GI-smarta livsmedel som tonfisk, bönor och nötter är rika på den nyttiga mineralen.

Lär dig mer om krom.

Mineralen krom är nödvändig för kroppen, men den anses än så länge inte vara ett essentiellt näringsämne på samma sätt som till exempel järn och kalcium.

Studier har visat att höga tillskott av krom kan förbättra glukosupptaget hos personer med försämrat upptag, till exempel de som är drabbade av typ 2 diabetes. Kromtillskott visade sig kunna förbättra blodsocker­värdet. Krom anses eventuellt också kunna ha betydelse för blodfetterna, vissa studier har visat att tillskott kan ha en positiv effekt på kolesterolet.

Mat som är rik på krom

Krom är viktigt för kroppens omsättning av glukos. Det samspelar med insulin och hjälper till att sänka blodsockret, det vill säga ta upp glukos från blodet. Krom anses också kunna minska sötsug.

Krom finns bland annat i musslor, ål, tonfisk, broccoli, bönor och nötter. Viss mängd finns också i gris- och nötkött, torkad frukt och fullkornsbröd.

Rekommenderat dagsintag av krom

I NNR, de nordiska näringsrekommendationerna, finns inget rekommenderat dagsintag av krom. Men i den amerikanska motsvarigheten som heter DRI, Dietary ­Reference Intake, rekommenderas ett ­dagligt intag på 25 mikrogram för kvinnor och 35 mikrogram för män.

Kan man få krombrist?

Krombrist är inget känt tillstånd. Enligt Livsmedelsverkets matkorgsundersökning från 2010 innehåller vår mat i snitt 38 mikrogram krom per dag och person. Det innebär att vi i så fall kommer upp i ett bra intag.

Kromtillskott: Kromtillskott anses generellt sett som ett onödigt tillskott. Det är först om man har brist som man kan uppvisa effekt av tillskott av krom, exempelvis på insulinkänsligheten. Tillskott på 200-400 mikrogram per dag är doser som dyker upp i forskningen och verkar vara en säker mängd. Men som sagt, det är inte kopplat till några positiva hälso­effekter. Men det är sannolikt inte farligt, man pratar inte om någon direkt giftighet av vanligt krom (kallas krom - 3) som finns i mat och i vår kropp. Det finns en form av krom, krom 6, som är cancerframkallande. Den typen av krom används i industrier.

Källor: slv.se, jacn.org, spectrum.diabetesjournals.org, lpi.oregonstate.edu.

Del 5: ­Krom

Mineraler är lika viktiga för din hälsa som vitaminer. Lär dig allt om de viktiga mineralerna i GI&hälsas mineralskola. Femte delen handlar om krom, mineralen som samspelar med insulin och bidrar till att sänka blodsockret.

FAKTA

Experten kommenterar:

"Det finns egentligen inget vetenskapligt stöd för att krom hjälper mot sötsug, även om det finns de som hävdar att krombrist kan leda till sötsug. Det man däremot säkert vet om krom är att det behövs för att insulinet ska funka optimalt. Insulinet behöver vi ju i sin tur för att sänka blodsockret genom att glukos från blodet transporteras in i cellerna. Den kopplingen finns, men det är inget som egentligen säger att det är kopplat till sötsug. Att man upplever att krom funkar mot sötsug kan lika bra bero på placeboeffekten. Möjligtvis skulle typ 2 diabetiker ha nytta av ett kromtillskott men oftast är det ju något annat som är grundproblemet, som för lite motion eller felaktig kost, och det hjälper inte krom mot. Vi behöver överlag väldigt lite krom, det finns inte ens några officiella rekommendationer."

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!