Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 14 mar 2014 12:34

Vill du ha akut hjälp - bota din vårtrötthet

Är du trött, hängig, sockersugen och har gått upp i vikt?

Du kan ha drabbats av vårtrötthet. Var fjärde svensk blir nedstämd när årstiderna växlar.

Här får du tio tips av Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi.

Våren är här! Äntligen tänker de flesta. Vi går mot ljusare tider, det pirrar lite lätt i kroppen, men ändå känner du dig nedstämd och tröttare än någonsin. Hur hänger det egentligen ihop?

I brytningstiden mellan vinter och vår händer det mycket med ljuset på kort tid.

För en del människor hänger inte den bioologiska klockan med och de har svårt att anpassa sig. Vanliga tecken är orkeslöshet, nedstämdhet, koncentrationssvårigheter och trötthet.

Ungefär var fjärde person i Sverige får känningar och blir nedstämd när årstiderna växlar. För vissa blir symtomen så starka att de utvecklar SAD, Seasonal affective disorder, årstidsbunden depression. Vårtrötthet är i princip samma sak, men en lättare variant, som många människor drabbas av.

- I första hand känner man en trötthet och inget är så roligt som det brukar vara, säger Torbjörn Åkerstedt.

 

Här får du tio effektiva tips för att motverka vårtröttheten

1.Utsätt dig för mycket ljus

Försök att gå upp tidigt på morgonen för att få ljus precis när solen har gått upp. Det är då vi är som mest känsliga. Vistas mycket ute under dygnets ljusa timmar - även när det är molnigt. Undvik solglasögon och färgade linser, eftersom det är genom ögat vi tillgodoser oss ljuset.

2. Sov ordentligt

Se till att få ordentlig och regelbunden sömn. En trött hjärna är en ledsen hjärna. För låga bränslenivåer gör att man blir tröttare och känner sig mosig. Lägg dig tidigt, helst före midnatt, och se till att ha mörkt i rummet.

3. Träna!

Fysisk aktivitet frigör endorfiner som gör oss gladare. Viktigt är att se till att få regelbunden motion, det ökar välbefinnandet.

4. Undvik stress

Håll fast vid dina rutiner och undvik stress.

5. Testa ljusterapi

Ljusbehandling hjälper vissa. Ta en semester utomlands där ljuset är mer stabilt, eller testa ljusterapi.

6. Träffa vänner

Strunta inte i fikat med vännerna eller andra sociala kontakter. Även om det känns motigt så är det oftast bra för välmåendet.

7. Vila!

Ta en tupplur mitt på dagen om det behövs.

8. Vad äter du?

Tänk på vad du stoppar i dig.

Choklad kan göra dig gladare för stunden, men ger bara en kortvarig effekt. Frossa hellre i B-vitamin, som motverkar bland annat deppighet.

9. Ha ett mål

Planera att göra något kul framåt i tiden, då har du något att se fram emot.

10. Var snäll

Kom ihåg att vara snäll mot dig själv - vårdeppigheten går över!