ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 1 jul 2014 13.41

Vill du bli mätt och ändå fortfarande vara smal?

1. Äpple.

1. Äpple.

1/11

Foto: Rafal Strzechowski

2. Avokado.

2. Avokado.

2/11

3. Kikärter, linser och bönor.

3. Kikärter, linser och bönor.

3/11

4. Soppa.

4. Soppa.

4/11

5. Pickles.

5. Pickles.

5/11

Foto: Monkey Business Images

6. Chili.

6. Chili.

6/11

7. Choklad.

7. Choklad.

7/11

8. Ägg.

8. Ägg.

8/11

9. Nötter.

9. Nötter.

9/11

10. Havregrynsgröt.

10. Havregrynsgröt.

10/11

11. Vatten.

11. Vatten.

11/11

Foto: Evgeny Atamanenko

När du försöker gå ner i vikt är det givet att du ska minska på intaget av mat, men skälet till att många misslyckas är att de känner sig hungriga - jämnt.

Det finns knep som kan få din mage att sluta kurra och det utan att trycka i dig mängder av kalorier. Det är faktiskt till och med så att viss mat skickar signaler till din hjärna att du är mätt och minskar ditt begär efter mat.

Här får du tips på hälsosam mat som du kan käka.

ÄPPLE

1. Knapra på ett äpple en halvtimme före middag, fibrerna och vattnet från äpplet kommer att fylla upp din hungriga mage.

 

AVOKADO

2. Om du äter en halv avokado till din lunch kan det hjälpa till att tanka på energin resten av eftermiddagen, enligt en studie i Nutrition Journal. De kvinnor som gjorde så kände sig 22 procent mer nöjda och hade 24 procent mindre sug efter snacks tre timmar senare än de dagar de inte lade till en halv avokado.

 

KIKÄRTER, LINSER OCH BÖNOR

3. Kikärter, linser och bönor är proteinrik supermat som också är packade med fibrer, antioxiadanter, B-vitamin och järn. Om du äter mer av det kan du också kontrollera din aptit. Enligt en metastudie som nyligen publicerades i Journal Obesity fann man att 31 procent var mer nöjda efter ett mål mat som innehöll just de nämnda matvalen.

 

SOPPA

4. I en studie där personer fick sörpla i sig en lågkalori soppa med bas på buljong före lunch reducerade de sitt totala kaloriintag med 20 procent.

- Soppa kan ta udden av din aptit eftersom att det tar upp ganska stor volym av din mage, men innehåller väldigt få kalorier, säger Beth Satz, ägare av sajten nutritionskitchen.com.

 

PICKLES

5. Pickles, surkål, kimchi och andra jästa matvaror kallas även för korta fettsyror (SCFA, Short-Chain Fatty Acids) hjälper till att stärka bandet mellan magen och hjärnan. De produceras av tarmbakterier och utnyttjas gärna av tarmcellerna som energikälla. De funkar bra för matsmältningen och enligt vissa experter är det bra för att reducera aptiten och öka viktminskningen.

 

CHILI

6. Du vet kanske att capsaicin, ämnet som gör chilin het, är det som ökar metabolismen. Enligt forskning på Maastricht University i Nederländerna visar det sig att om du lägger till chili till dina måltider kan du också kontrollera din aptit. Det räcker att lägga till 1/4 tesked chilipeppar i din mat ökar mättnadskänslan.

 

MÖRK CHOKLAD

7. När du har ett starkt begär för något sött ska du satsa på mörk choklad. Forskningen menar att mörk choklad - 70 procent och uppåt - minskar blodtrycket och skyddar både hjärnan och hjärtat. Det är också fylligare än mjölkchoklad och kan också motverka suget efter både söt och salt mat, enligt en studie publicerad i Nutrition & Diabetes. I studien konsumerade deltagarna 17 procent mindre kalorier när de åt ett mål mat efter att ha intagit choklad.

 

ÄGG

8. Om du startar dagen med ägg kommer du att vara nöjd i magen fram till lunch. Enligt forskning från University of Missouri i Columbia visar det sig att om man åt en frukost på 300 kalorier bestående av ägg och korv minskade hungern, och mättnadskänslan ökade tiden mellan frukost och lunch.

En annan sak forskarna upptäckte var att de som åt en proteinrik frukost konsumerade färre kalorier under hela dagen.

 

NÖTTER

9. Nötter är ett annat livsmedel som hjälper oss att äta mindre. I en studie på överviktiga kvinnor i brittiska kvinnor såg man att om de lade till 40 gram jordnötter eller 3 teskedar jordnötssmör med flingor och drack apelsinjuice kände sig mättare upp till 12 timmar.

Nötter innehåller omättat fett och är därför perfekta när det kommer till att kontrollera aptiten.

 

HAVREGRYNSGRÖT

10. Men försök att skippa flingor till förmån för varm, geggig havregrynsgröt. Gröt gör att du känner dig mätt längre. I en studie publicerad i Journal of the American College of Nutrition lät man deltagare äta flingor eller gröt på 250 kalorier med 113 kalorier mjölk. De som åt gröt fick längre mättnadskänsla och kände också mindre hunger under hela dagen. Gröt innehåller mycket fibrer och protein varför det också är bra för hjärtat.

 

VATTEN

11. Om du dricker för lite vatten kan det få dig att tro att du är hungrig. Att vara hungrig ger samma symtom som att vara törstig: låg på energi, minskad hjärnfunktion och dåligt humör. Så nästa gång du är sugen på ett eftermiddagssnack ska du kanske överväga att ta ett stort glas vatten och sedan vänta i tio minuter. Chansen ökar att din hunger går över och det besparar dig hundratals kalorier.

 

Källa: Huffington Post