Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 15 mar 2013 10:00

Vilken träningsform passar dig allra bäst?

Foto: Cornelia Nordström

När träningen blivit en trist rutin och du hittar ­förevändningar för att slippa. Då är det dags att bryta mönstret! Du har kanske valt fel träningsform.

Gör vårt test och ta reda på vilken träning som ­passar just dig.

Vad av följande beskriver dig bäst?

A. Vänlig.

B. Engagerad.

C. Rakt på sak.

D. Spontan.

 

Vad är det viktigaste i ditt liv?

A. Trygghet.

B. Variation.

C. Spänning.

D. Frihet.

 

I vilken av följande situationer känner du dig mest illa till mods?

A. När allt är oorganiserat.

B. När allt är spontant och inte så planerat.

C. När det går alldeles för långsamt.

D. När allt är strukturerat in i minsta detalj.

 

Hur planerar du helst dina ­träningspass?

A. Jag bokar in pass i förväg, men kan lätt avboka om det inte känns bra för stunden.

B. Jag lägger upp ett noggrant schema inför varje vecka.

C. Jag ser till att det blir variation och tillräcklig utmaning i min träning.

D. Inte alls, jag bestämmer mig oftast i sista minuten.

 

Vad stämmer bäst in på dig?

A. Jag tränar helst inspirerande pass i grupp.

B. Jag behöver någon eller något som pushar mig.

C. Jag blir uttråkad av att vecka efter vecka köra samma sorts träning.

D. Jag kör helst mitt eget race utan att anpassa mig efter andra.

 

Vad är viktigast för dig när det gäller träning?

A. Att få följa min egen känsla utan press eller påtryckningar.

B. Att få träna efter ett eget program som är anpassat efter mina mål.

C. Att jag får köra varierande och ­utmanande träningspass.

D. Att jag får träna när det passar mig.

 

Vilken är din största motivationskraft i träningen?

A. Bra känsla av välbefinnande och avkoppling.

B. Tydliga resultat och utveckling av min fysiska prestationsförmåga.

C. Utmaningar och att hålla formen.

D. Ett skönt avbrott i mitt hektiska liv.

 

Resultat: 

Flest A: SMIDIGA SARA går på känsla

Gruppträning är din grej. Du behöver en inspirerande ledare eller en vän som motiverar dig. Musik är också viktigt för att du ska trivas. För dig är det prioriterat att träningen ger dig en bra känsla, ­ i stället för att ha tuffa mål som bara tar bort din glädje.

Välj: Yoga, dans, zumba eller pilates. Prova något nytt, kanske kan du köpa ett klippkort på bikram-yoga eller en ­annorlunda dansklass.

 

Flest B: MÅLINRIKTADE MAJA kräver resultat

Du vill ha rutiner och struktur på din träning. Eftersom du vill se att träningen ger något behöver du hitta en resultatinriktad träningsform. Ta hjälp av en personlig t­ränare som kan hjälpa dig att sätta upp mål och lägga upp din träning för att du lättare ska märka skillnad.

Välj: Gym, bodypump, bodycombat, spinning, crosstraining eller army fitness. ­Testa 30-minuterspass, som blivit populärt. Högintensiv träning under en halvtimme kan vara precis vad du går i gång på.

 

Flest C: TUFFA TINA behöver utmaningar

Du blir lätt rastlös och tycker om när det händer saker. Du mår bra av flexibilitet och varierande träningsprogram utan exakta och tidsbundna rutiner. Helst vill du ha utmaningar och kanske lite tuffare träning. Underskatta inte att då och då testa nya träningsformer eftersom du behöver variationen.

Välj: Klättring, boxning, mountainbike, kampsport, forspaddling eller lagsport. Tänk på att dessa sporter kräver en stark bål för att undvika skador, så komplettera med bålträning.

 

Flest D: ENSAMMA ELSA vill vara spontan

Du kör helst ditt eget race, vill vara spontan och har ingen lust att ha inbokade pass på en bestämd tid. Du kan visserligen uppskatta gruppträning, men eftersom du bestämmer dig i sista minuten kan det vara svårt att få till det. Flera träningsformer kan fungera för dig, så länge du kan göra det på en tid när det passar dig för stunden.

Välj: Löpning, simning, längdskidåkning, triathlon eller hemmaträning. Investera i ett par hantlar och leta upp hemma­övningar genom appar, nätet eller tidningar.

Relaterat