Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Foto: Christian Örnberg

Vilken julångest har du? Så slipper du den

Pust! Det är mycket som ska hinnas med och fixas. Mindfulnessexperten Sara Emilionie hjälper dig att hantera några av de vanligaste stressmomenten i jultider.

Mindfulnessexpert

Namn: Sara Emilionie.

Gör: Har utvecklat MiMY - en kombination av mindfulness och mediyoga.

Mer info: www.mimy.se.

För många av oss kan tiden kring jul betyda spända axlar och en ilsket snabbtickande puls. Men mindfulnessexperten Sara Emilionie säger att vi kan mota bort en stor del av stressen vi upplever genom att aktivt jobba med konkreta mentala övningar.

Det handlar alltså inte alltid om att ta bort stressmomenten, utan att förhålla sig till dem på ett konstruktivt sätt. På så vis kan man komma bort från onödigt ältande som bara spär på det jobbiga.

- Mindfulnessträningen handlar om att bli medveten om tankar och känslor för att på så sätt kunna acceptera och sedan släppa taget om det stressfyllda. Den syftar också till att öka din uppmärksamhetsförmåga, vilket gör att du njuter mer av det positiva och förhåller dig klokare till det negativa.

 

Fyra olika situationer - och hur du hanterar dem

Situation 1

Jag stressar upp mig över alla julklappar jag ska köpa. Mår lika dåligt varje år.

Saras råd: Stanna upp, slut ögonen och lägg märke till vad som pågår. Vad har du för stressfyllda tankar och känslor? Notera eventuella spänningar i kroppen. Försök inte att göra någonting åt dem, bara observera. När du är närvarande ser du fler lösningar på problemen och förstår att du har fler val i varje situation. Fråga dig själv: Har jag för hög ribba? Kan jag göra det enklare för mig? Kan jag släppa alla tankar på inköp till den dag jag ska bege mig till affären?

Situation 2

Mitt ex och jag kan inte enas hur vi ska dela upp umgänget med barnen i jul.

Saras råd: Negativa sinnelag ger dig tunnelseende. I stället för att döma din partners önskningar om julen, försök att lyssna och ta in din partner. Se hans eller hennes önskningar och motiv, och även dina. Finns det fler alternativ än de ni ser just nu? Kan ni acceptera att ni vill olika? Kan ni sätta er in i varandras situation och på så vis förstå den andras ståndpunkt lite bättre?

Situation 3

Min mamma lägger sig alltid i hur jag firar jul och jag kan inte säga ifrån.

Saras råd: Kan du bortom irritationen se din mammas motiv? Är hennes råd sprungna ur omtanke eller kontrollbehov? Oavsett vilket, försök att se hennes beteende från hennes perspektiv.

Acceptera att hon lägger sig i. Undersök även dina motiv till att du inte vågar säga ifrån. Är du rädd för att såra henne? Utifrån den undersökningen kommer du att få betydligt lättare att säga ifrån på ett vänligt och kärleksfullt sätt.

Situation 4

Jag är singel och saknar familj vilket skapar stress kring jul och storhelger.

Saras råd: Oftast är det föreställningarna om hur andra har det eller hur det borde vara som orsakar det största lidandet. Mindfulness betyder inte att du inte får vara ledsen eller känna dig ensam, men det innebär att du tar avstånd från onödiga föreställningar och slutar göra motstånd mot verkligheten. Kan du tillåta dig att vara ledsen utan att förvärra känslan genom att tycka att verkligheten borde se annorlunda ut? Att acceptera verkligheten betyder inte att du måste tycka om den alla gånger.