ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 28 nov 2013 16.00

Vardagsträning - för dig som inte har tid

PT Annika Palmqvist visar plankan. Kroppen ska vara rak, se upp för att svanka - ingen hängbro. Och var noga med att titta ner så att du inte får problem med nacken. Den enkla varianten gör du i soffan, den tyngre på golvet. Lyft ena benet för tyngre övning.

PT Annika Palmqvist visar plankan. Kroppen ska vara rak, se upp för att svanka - ingen hängbro. Och var noga med att titta ner så att du inte får problem med nacken. Den enkla varianten gör du i soffan, den tyngre på golvet. Lyft ena benet för tyngre övning.

Foto: Christian Örnberg

Du kan komma i form även om du inte hinner träna. Utnyttja pauserna i vardagen. Smygträna dig i form på soffan framför tv:n eller medan du lagar mat. Här framgår övningar och knep för effektiv träning i farten.

Annika Palmqvist är PT och sjukgymnast, och driver företaget "PT hemma", där hon åker hem till de som har små barn, skador, eller som av andra anledningar inte hinner eller vill ta sig till ett gym. Hon tränar själv nästan bara hemma nu för tiden, trots att hon med bakgrund som elitidrottare i utförsåkning, vattenskidor och softball, och senare landslagstränare, spenderat oräkneliga timmar i gym och på träningsanläggningar.

- Det är väldigt tidseffektivt att träna hemma, speciellt när man har barn. Jag ser till att ha träningskläder och redskap tillgängliga, så att det enkelt blir av, säger hon.

Även om du inte hinner byta om eller köra igenom hela kroppen, kan små, snabba träningsryck göra stor skillnad om du gör dem till en vana.

- Jag brukar träna när jag lagar mat. Om jag väntar på att riset ska koka upp kan jag passa på att träna armhävningar och knäböj, eller mage och rygg, så mycket jag hinner, säger hon.