Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 15 sep 2010 13:29

Vår reporter testade att rulla sig i form med inlines

Effektiv träning. Inlinesåkning som träningsform är mycket effektiv. Du tränar både kondition, styrka och balans.

Effektiv träning. Inlinesåkning som träningsform är mycket effektiv. Du tränar både kondition, styrka och balans.

Foto: Patrik Lindqvist

Enkelt, miljövänligt, effektivt och kanske framför allt - roligt!
Inlines är en träningsform med många plus i kanten.
  Vi rullade ut på stan med hjul under fötterna och fick sig både träningsvärk och en nyfunnen träningskick.

Jag flyger fram över asfalten. Om jag befinner mig på cykelbanan eller promenadstråket är oklart. Jag har tappat all kontroll. Armarna flaxar vilt och överkroppen svajar oroväckande. Den svagt lutande backen tog mig med överraskning och fick mina inlines att helt leva sitt eget liv.
Jag får syn på en lyktstolpe och kastar mig runt den. Medan jag hör min fotografkollega Patrik skratta roat bakom min rygg förbannar jag min egen dumhet. Varför lärde jag mig inte att bromsa innan jag kaxigt flög iväg som ett skott?

LÄS OCKSÅ: Stor guide till styrketräning

Inlines - kul och praktiskt

Det är lätt att vara efterklok när det kommer till inlines. Ändå är det få sporter som det går så snabbt att lära sig. Men de första stapplande skären är garanterat både skakiga och försiktiga. Det finns många gyllene regler inom inlinesåkningens ädla konst. Majoriteten av dessa regler fick jag lära mig den hårda vägen – som att man ska lära sig att bromsa till exempel. Eller att det är bra att veta hur man gör tvära svängar. Det gör ont att lära sig, men sedan sitter lärdomarna stenhårt i minnet.
Det går snabbt med inlines, därför är det ett lämpligt transportmedel. Precis som med cykeln är det ett kul och praktiskt sätt att få in träningen i vardagen.

LÄS OCKSÅ: Allt om Löpning

Mycket effektiv energiförbrukning

Som träningsform är inlinesåkning mycket effektivt och energiförbrukningen är hög. Du tränar både kondition, styrka och balans. Det är främst ländryggen, rumpa och ben som får sig ett riktigt träningspass. Dessutom är träningsformen mycket skonsam, du undviker överbelastning och slitage på lederna.
– Inlines är fantastiskt bra konditionsträning eftersom man får med så många stora muskelgrupper. Om man använder stavar när man åker inlines får man dessutom uthållighetsträning för armar och mage.
Tar man i ordentligt så är det en energikrävande aktivitet med hög förbränning. På köpet får man bra balansträning och bättre koordination, berättar Annelie Pompe, personlig tränare och coach.

LÄS OCKSÅ: Så tränar du hemma på bästa sätt

Kroppen får arbeta

Att kroppen får arbeta märker jag ganska snabbt under mitt första försök. Det tar inte lång tid innan jag får in den rätta rytmen och vågar testa lite olika åksätt.
Jag har skydd på både knän, armbågar och handleder, samt hjälm, vilket får mig att känna mig relativt trygg. Efter några rundor försöker jag använda mig av en så kallad långfärdsskridskoteknik. Min kropp är framåtböjd och jag försöker ta djupa sidoskär samtidigt som armarna pendlar i en jämn rytm. I takt med att jag får alltmer kontroll över åkdonen blir mitt leende också större.
Inlinesåkning ger utan tvivel kroppen ett ordentligt träningspass,  men det är också enormt roligt.
Annelie Pompe rekommenderar den nyfikne att börja försiktigt för att lära sig tekniken.
– Hur man ska träna inlines beror på vad man vill uppnå och hur mycket man har tränat förut. Är du helt ny på inlines bör du lägga lite tid i början på att lära dig rätt teknik. För bra konditionsträning kan du som nybörjare starta med 30–45 minuter 3–4 dagar i veckan. Sedan ökar du tiden per pass, innan du börjar träna fler dagar i veckan.

LÄS OCKSÅ: Få ut det mesta av din powerwalk

Viktigt med rätt teknik

Hon rekommenderar att man tränar upp bålen för att undvika skador.
– Ska man åka med rätt teknik för att få upp fart är inlinesåkning ganska tufft för ländryggen, så det är bra om man tränar upp både mage, rygg och sida för att kunna ha en bra hållning och inte skada sig.
Jag må utgöra dagens underhållning för passerande när jag snurrar varv efter varv runt lyktstolpar i mina försök till att bromsa, jag må vakna upp med smärtsam träningsvärk dagen därpå. Men en träningsform som bjuder på så mycket glädje är helt klart värt det.

AV Emma V Larsso